Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 8 november 2011

Vad var det som gick fel?

Jag glömde kakan hemma!! Bakade ju Fyriskaka i går som jag skulle bjuda mina kollegor på i dag när jag och Oliver hälsade på. När vi gett oss av insåg jag att vi glömt kakan. Som tur är ligger ett av Göteborgs bästa kondis på vägen så jag köpte med mig en Blåbärskrans i stället. Den var inte fel.

Men vad hände med Fyriskakan? När jag bakade den i går tyckte jag den såg lite konstig ut och såg inte riktigt ut som den var klar. Bakade den ändå lite längre än vad receptet sa. I kväll när jag tittade till den så var den superdegig/smetig i mitten. Vad gjorde jag för fel?

Tyckte det var lite konstigt att smälta smör och sen vispa det med socker och därefter knäcka i äggen. Borde vara smöret som ska i sist. Kollat runt lite på olika recept och man kan tydligen göra både och. Hade även bikarbonat istället för bakpulver då det var slut. Kan det vara det?? Hatar att misslyckas!!!. Men jag erkänner!

Har ni bakat Fyriskaka? Hur gör ni?


Besöket på jobbet gick bra. Oliver skötte sig exemplariskt. Sov i och för sig mest. Kul att träffa kollegorna. Vi kommer snart tillbaka!

5 kommentarer:

Remsan sa...

Ha ha... Du får vänja dig vid att hjärnan blir lite snurrig av amningen. Fast det värsta är att det inte blev bättre när jag slutade... :-)
Jag brukar göra min fyriskaka som du beskriver. Min brukar bli mjuk och saftig, men inte degig. Hm, konstigt.

Slickepotten sa...

Kan bara se till mig själv och hålla med Remsan. Man blir förvirrad när man ammar och senare också :P

Jag brukar vispa ägg och socker och slå i smält smör på slutet när jag bakar fyriskaka.

Bland bakverk och kastruller sa...

En gång gjorde jag en äppelmaräng tårta som jag skulle bjuda på. Den blev jättefin, men när vi skulle skära upp den var den inte färdiggräddad och det var bara smet i mitten.Det var ju inte så kul att bjuda på den...

Matarkivet sa...

Tråkigt när dte inte blir som man tänkt sig. Jag kom länge inte överens med maränger, tills jag insåg att min ugn är knepig vid lägre temperaturer.

Och att vispa smör och socker först och sen tillsätta ägg är standard på engelska sockerkakor och det funkar utmärkt, så tror inte det spelar in.

Anonym sa...

jag tror att det är för att du hade bikarbonat du får prova igen Skam den som ger sig Kram