Vinter/Vår

Vinter/Vår

lördag 19 november 2011

Jerk Chicken

Ni hade så rätt. Visst var det kyckling som gömde sig i formen. Kanske inte så svårt att se. Men ingen kunde gissa vad kryddningen var. Det var Jerk-krydda. Förut har vi köpt färdig Jerk på burk men den har varit slut ett tag. När jag hittade ett recept på egen Jerk på bloggen NewbieCooking så hoppade jag av lycka. Kanske Johan ännu mer. Lång ingredienslista men inga konstigheter. Det mesta finns nog i de flesta välsorterade kryddhyllor.

Originalreceptet  kommer från Nigella men jag körde på Emmas lite förändrade recept. Kryddningen är och ska vara lite stark. Jag är inte jätteförtjust i för stark mat så jag ändrade lite jag också. Tog en istället för två chilifrukter. Blev ändå starkt och kan tänka mig att minska ner styrkan lite till. Kanske halvera cayennepepparn. Här kommer Emmas recept iallafall:

1 kg Kycklingfiléer eller kycklinglårfiléer
olja till formen

2 färsk röd chili
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
4 tsk malen Ingefära
2 tsk cayennepeppar
2 tsk kryddpeppar
2 tsk kanel
2 tsk malen muskotnöt
2 tsk torkad timjan

2 msk brun farinsocker
1 dl finkrossade tomater
1 msk vinäger
2 msk rapsolja
1 msk kinesisk soja
juice från 1 lime
  • Smörj en form med olja och lägg i filéerna.
  • Skala och skär löken i mindre bitar. Skala vitlöken och skär den och chilin (med eller utan kärnor och hinnor) i mindre bitar.
  • Lägg i en mixer tillsammans med resten av ingredienserna. Mixa till en slät smet och blanda med kycklingen i formen. Låt marinera i minst två timmar.
  • Tillaga på 200 grader i 25-40 minuter beroende på vilken kycklingdetalj du använder. Skär i kycklingen för att se så den är klar.
  • Använd marinaden som sås.



Till kycklingen åt vi rostade grönsaker. Skala och skär sötpotatis, palsternacka och morot i ungefär lika stora bitar. Blanda med rapsolja, flingsalt och peppar. Rosta i ugn på 225 grader tills de är nästan klara. Blanda i paprika, purjolök och zucchini skurna i grova bitar och blanda runt. Rosta färdigt. Blanda med bladspenat före servering.


Smakar lite som pepparkaka fast lite starkare. Kycklingen blir mör och väldigt god. Vi hade kycklinglårfiléer som jag tycker det är mer och godare smak på. Grönsakerna var ett perfekt tillbehör. Ingen mer köpt jerk här!

7 kommentarer:

Linda- Mamma till Alfred sa...

Åh gud vad gott igår gjorde jag chokladfudgetårtan den var poppis!
Åh ja på Tradera finns det mkt, men passade på att handla lite på partyt med;)

Remsan sa...

Bokmärker receptet direkt! Både låter och ser otroligt gott ut!

Emma sa...

Vad kul att du testade receptet! :)
Jag ska köpa lårfileer nästa gång det är kycklingköp, läser på så många bloggar att det är mörare och saftigare.

Tant Gul sa...

Låter väldigt gott. Och tack för länken till till smoothierecept. Ska jag prova någon dag.

Mårtenssons kök sa...

Bokmärker gör vi också, absolut! Fast vi får kanske göra två varianter då, detta heta till Håkan och dina mått och tips till Anki... De rostade grönsakerna anammar vi också, ser så gott ut!

Moma sa...

Hemgjord jerk är bäst, jag gillar dock inte när det är för mycket kanel i... Jag gjorde en stor sats för ett par år sedan och det smakade alldeles för mycket kanel :-( Efter det har jag knappt i kanel i min jerk. Godast är det med grillad jerk, att vända några bitar fast fisk i jerk-marinad är också väldigt gott!

Matarkivet sa...

I vissa delar av London (de mer karibisk befolkning) finns det lika många jerk chicken-ställen som pizzerior i Sverige.

Din såg jättegod ut och rotfrukterna till passar ju perfekt till!