Vinter/Vår

Vinter/Vår

fredag 11 november 2011

Kakan från himmelriket

I går var jag och Oliver på lunch hos Hanna. 40 minuter med spårvagn rakt genom hela stan. Fördelen är att man slipper byta:).

Sophia kom också och gjorde oss sällskap. Pasta, pastasås med kassler och paprika och en fräsch sallad dukades fram. Smaskens! Och sen... Hanna var helt lyrisk när hon dukade fram denna underbara kaka. Chokladfudgetårta. Helt magiskt god!! Svårt att inte ta en andra bit. Med risk för att bli illamående mätt. Men det får det vara värt!

Så vill ni göra något gott i helgen, fira dagen med alla ettor (111111), Mårten, Chokladens dag eller en pappa, så gör denna!!

Receptet kommer från en liten kokbok som heter Choklad och är skriven av Elisabeth Johansson.

Chokladfudgetårta
150 g smör
2 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk kallt kaffe
1,5 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
1 tsk bakpulver

Fudge:
1,5 dl vispgrädde (funkar med mellangrädde)
1,5 dl strösocker
2 msk ljus sirap
100 g mörk choklad, gärna 70%
75 g rumstempererat smör

Garnera med kakao
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Smält smöret och låt det svalna.
  • Vispa ihop ägg, socker och vanlijsocker
  • Tillsätt kaffet. Sikta i mjöl, kakao och bakpulver. Rör i det smälta smöret.
  • Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i dm. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter Låt kakan svalna i formen.
  • Blanda grädde, socker, sirap och choklad i en kastrull. Låt koka under omrörning några minuter till en tjock och blank smet. Ta kastrullen från plattan och rör i smöret. 
  • Häll smeten  på chokladbotten och låt kakan kallna. Pudra över kakao före servering.
Kletig och underbart god!
Servera med vispad grädde och färska bär
Sophia mumsar drömskt!
Hanna äter för två
Tack Hanna för trevlig lunch, fika och välbehövlig promenad i backig terräng. Nästa gång hoppas jag att Olivers kompis har tittat ut!

17 kommentarer:

Anonym sa...

oj oj så god den verkar va. Den ska jag baka en gång när jag ska ha gäster Kram ha det bra

Sweet Passion sa...

a den ser ju farligt god ut,så där chokladig som de ska vara,kladd måste de vara,då de är allra godast

Katarina sa...

Ser så gott ut :) Choklad och fudge, nam!

Amy's piece of cake sa...

Yum, ge mig nu nu nu! :)

Remsan sa...

Oj oj oj... Ser farligt god ut. Men tänk att jag trots din fina lista för ett tag sedan missade chokladens dag. Får kompensera det i helgen. Ha en skön helg!

Bland bakverk och kastruller sa...

Ser verkligen kanongott ut, jag som älskar choklad!!

MrsSunshine sa...

Vad smaskigt! Ja, tänk vad mycket anledningar det finns att fira bara man tänker efter:-)
ha en underbar helg!

Tess sa...

Men JA! Ser himmelskt god ut! Fin fredag liksom ;-)

Linda- Mamma till Alfred sa...

men guuuuuuuuuuuuuuud vad gott den där skall jag göra så fort jag har handlat! Ja Renée Volatire är gott mina flaskor var på 1liter,hehe..men det finns små söta flaskor med;)

Mårtenssons kök sa...

Oh ja, den låter väldigt lik den vi hade förra helgen och den var så sablars smarrig! Choklad kan man aldrig få för mycket av...

Hoppas du har en fin helg,
Mårtenssons

Erika Skogly sa...

Den där måste jag bara få sno av dig! Den blir nog som efterrätt på lilla julafton med mina tjejkompisar...

MÅ Gott sa...

Oj, oj, oj vad gott! Det receptet sparas!

Pernilla sa...

den ser fruktansvärt god ut! (eller kommer att göra det imorgon, just nu har jag chips och godis i hela magen så just nu ser ingenting gott ut ;))

jag gör mig givetvis av med bacillerna innan jag kommer och äter upp dina kakor, dem behöver jag ju inte dela med mig av!

Kim sa...

Oj oj oj. Där rann snålvattnet till. Glasyren skulle jag säkert kunna äta med sked.

Matarkivet sa...

Ojojoj, vilken kaka!!!

Elina sa...

Oj den ser mäktig ut. Härligt. :)

Anna sa...

mm de där såg gott ut