Vinter/Vår

Vinter/Vår

lördag 26 november 2011

Krämig kycklinglasagne

"Värsta grymma lasagnen" kallar Pernilla den. Mamsingens Kycklinglasagne kallar originalreceptmakarna  Husmorsorna den. Efter att ha tagit mig hem i kollektivkaos, trafikkaos och ICA-kaos från en härlig eftermiddag hos syrran slängde jag ihop denna goa goa lasagne. Vi landade i soffan precis lagom till premiären av På spåret och högg in. Perfekt fredagsmysmat! Tveka inte - gör den! Och snåla inte på béchamelsåsen. Stod ingen mängd i receptet men en torr lasagne är aldrig speciellt god. Ökade lite zucchini och champinjoner.

1 st grillad kyckling, urbenad, i små bitar
1 st squash, hackad
1 st paprika i valfri färg, hackad
250 g champinjoner, skivade
2 st gula lökar, hackade
2 st vitlöksklyftor, pressade
100 g färsk spenat, hackad
Smör
2.5 dl crème fraiche
2 msk kycklingfond
Timjan
Salt och Svartpeppar
1 pkt färska lasagneplattor
 Béchamelsås
2 dl riven lagrad ost
  •  Stek squash, paprika, svamp, lök, vitlök och spenat i smör i ett par snabba minuter.
  • Tillsätt kyckling, crème fraiche och fond, rör om lite igen.
  • Krydda glatt med timjan, salt och peppar.
  • Börja bygg lasagnen med pastaplattor, bechamelsås och kycklingröra.
  • På det översta lagret plattor häller du lite sås och strör ost över.
  • Gratinera i 225 grader i 20–30 minuter. Tiden beror på vilka lasagneplattor du använder så läs noga på förpackningen.

En hel form med go kycklinglasagne

Serverade med ruccola och balsamglaze
Nu är det mesta av dammet borta. Adventsstakar/stjärnor är på plats. Några tomtar har åkt fram. Blir sparsamt med julpynt (platsbrist!!!). Johan drog till Köpenhamn med jobbet inatt (!!) och mina föräldrar är på väg hit. I eftermiddag och kväll ska syrrans äldsta "R" fira 6-årsdag. Fortfarande ingen snö. 8 grader och regn. I bland sol. Men det blir första advent i morgon i alla fall!

12 kommentarer:

Katarina sa...

Lasagne är nog en favoriträtt och mycket ostsås skall det vara :) Ha det bra!

Moma sa...

Jag gillar verkligen lasagne och det har väl inte undgått någon att kyckling också är en favorit i Moma's Kitchen. Fast pasta och kyckling ihop gillar jag inte, förstår inte varför... det borde ju vara en given hit för en som mig!

Trevlig helg!

Pernilla sa...

brukar också göra en kycklinglasagne fast med bacon i också, riktigt gott!

och ja, var är adventsstämningen? jag har också fått upp det mesta av pyntet men det blev inte mer snö ute för det ;) funderar på att sätta igång en pepparkaksdeg så att det luktar lite jul i huset iaf!

Spanienfrugan sa...

Nice.
Matmorsorna följer jag med. De är härliga tycker jag!

Mårtenssons kök sa...

Okej då, vi ska inte tveka, consider it done! Och såsen ska vi inte snåla med, det är inte vår melodi att snåla med sådana saker...:)

Bland bakverk och kastruller sa...

Det måste jag prova, låter jättegott.:)

Victoria sa...

Åh, älskar lasagne! Här idag blev det laxlasagne faktiskt :)

Millas Hälsoblogg sa...

Så gott, kul med en annan variant har en annan som är himmelsk god på bloggen.
Den här får jag prova

Lottzy sa...

Verkar hur god som helst, bra recept!
//Lottzy

Frostrosor sa...

Lasagne är ju bara så gott! Jag gör bara det för sällan av någon konstig anledning.

Tant Gul sa...

Jättegott med lasagne. Hoppas du hade en mysig första advent. :-)

Matarkivet sa...

Den ska jag absolut testa, har inte gjort lasagne på kyckling förut.