Vinter/Vår

Vinter/Vår

fredag 4 januari 2013

Vildsvinsbiffar

I kväll har jag lagat mat! För er som följer mig via Facebook har ju kunnat läsa att det inte lagats så mycket i vårt lilla kök denna veckan då vi koncentrerat oss på att fixa i lyan. Herregud, vilken tid det tar att tapetsera! Nästa gång vi flyttar kommer vi:
a) ej tapetsera
eller
b) ej välja tapeter med mönsterpassning

Nu är det ju inte jag som tapetserar utan jag assisterar mest. Kokar kaffe, slipar, målar, hämtar saker osv. Men vi är på gång och SNART kan vi äntligen flytta!! Så då kan man stå ut med att leva på korv, frysta pajer och burksoppa några dagar.

I dag kom Johans föräldrar hit med Oliver efter att ha tagit hand om honom några dagar. Oliver verkar inte ha saknat oss så mycket utan har nog haft det väldigt bra hos Farmor och Farfar. Vi fikade lite i nya lyan för att sedan åka till lilla lyan och äta. Mina föräldrar fyllde på med Vildsvin i helgen när de var här så passade på att bjuda svärföräldrarna på lite Vildsvinsbiffar. "Vanliga" smaker enligt Johans önskemål, när jag föreslog enbär mm.


Vildsvinsbiffar ca 6 port
ca 1 kg Vildsvinsfärs
0,5 dl ströbröd
1,5 dl vispgrädde
1 ägg
1 msk kinesisk soya
2 msk kalvfond
2 msk torkad timjan
svartpeppar
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
  • Blanda ströbröd med grädde, ägg, soya, kalvfond, timjan och svartpeppar i en bunke. Låt svälla i ca 5 minuter.
  • Skala och riv vitlök och lök. Blanda med ströbröd och färs till en jämn smet.
  • Forma jämnstora biffar med händerna. Skölj händerna i vatten så fastnar inte färsen. Lägg biffarna på en blöt skärbräda.
  • Stek biffarna på medelvärme i smör. Lägg i en ugnsfast form.
Såsen gjorde jag i en rasande fart från höften ungefär såhär: Häll lika delar vispgrädde och creme fraiche (ca 2,5 dl av varje) i stekpannan och vispa ur steksmakerna. Smaksätt med kalvfond, kinesisk soya, timjan, svartpeppar och några matskedar lingonsylt. Koka ihop, smaka av och häll över biffarna. Kör biffarna färdiga tillsammans med såsen i ugnen på 200 grader i ca 15 minuter.

Servera biffar och sås med klassiskt potatismos, sallad och lingonsylt.




16 kommentarer:

Veronicas bakblogg sa...

Ser jätte gott ut :)
Kram

Malin`s Diner sa...

Men så gott! Saknar sån "vanlig" mat, och då menar jag ju inte vildsvinsköttet. Det är ju inget vanligt med det. Har aldrig ätit det heller faktiskt. Smakar det mer åt det vilda kanske?

Kram kram

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Nej mönsterpass är ett helvete:)
Vildsvinsbiffarna låter helt underbara!

Ljuvligmat.blogg.se sa...

Gud vad gott! :) Måste provlagas.

Anonym sa...

Jag fick också hem lite vildsvinsfärs i helgen och i morgon blir det "dina" biffar :) Tack för tipset!

Anonym sa...

Gjorde dina vildsvinsfärsbiffar idag. Oj vad gott det blev. Tack för ett härligt recept.

Anonym sa...

Fantastiskt goda biffar! Och vackert på tallriken. Behövde inte ändra något i receptet. Tack 😄

Unknown sa...

Supergoda! Detta receptet får man spara .

Unknown sa...

Fantastiskt goda biffar. Har förmånen att få blandfärs av älg och vildsvin. Med ditt recept blev det perfekt. Tusen tack.
Mvh Bitte

Jan sa...

Ett av mina favoritrecept. Ganska enkelt o bli alltid supergott:-)

Unknown sa...

En liten fundering jag fick. Hittade vildsvinsfärs i affären. Jag har Fetaost i kylen som jag tänkte blanda i färsen. Vad tror ni om det?

Unknown sa...

Fetaost med chili är smaskens i biffarna

Hanna sa...

Hur många biffar gjör ni av ett kilofärs?

Unknown sa...

Det är supergott.

Anonym sa...

Håller med ovanstående!

Anonym sa...

Har blivit bjuden på detta och tänkte göra det själv. Dock fattar jag inte ingredienserna på såsen. Samma saker dyker upp i såsen och i biffarna men inte måttsatt eller ska man dela det på två.