Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 6 november 2011

I stället för smågodis

Det är så lätt att köpa lite smågodis när det vankas fredagsmys. Johan tycker dessutom att jag inte kan köpa små påsar. Men hur lätt är det?! För stora påsar och för många smaker att välja på.

Så denna veckan blev det dessert till fredagsmyset. Vit Chokladpannacotta med äpple och kaksmulor. Pannacotta är en snabb och enkel dessert som går att variera mycket. Grunden är ju kokt grädde och gelatin. Gjorde en liknande dessert förra hösten. Originalet kommer från Remsan. Denna gången använde jag min äppelmos med kardemumma i botten. Gjorde en vit choklad pannacotta. Kaksmulorna att toppa med blandade jag ihop på frihand och de blev sådär. Utgå från Remsans recept!!

Vit choklad pannacotta
2,5 dl vispgrädde
2 st gelatinblad
1 tsk vaniljsocker
100 g vit choklad
  • Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 15 minuter.
  • Koka upp vispgrädde i en kastrull.
  • Hacka chokladen grovt. Blanda ner i grädden tillsammans med vaniljsocker. Blanda tills chokladen smält. Krama ur gelatinbladen och rör ner dem i gräddblandningen.
  • Lägg äppelmos i botten på ett glas. Häll försiktigt på gräddblandningen så den lägger sig ovanpå äppelmoset. Låt stelna i kylskåpet i minst tre timmar.
  • Gör kaksmulorna och lägg på vid servering.

Lördag kväll blev det pizza. Johan blev så mätt att han la sig i soffan och sa "aldrig mer" (säger han varje gång vi äter pizza). Dessutom hade han köpt smågodis. Nä, han lyckades inte köpa en liten påse. Mer än halva skålen står kvar. Som vanligt!!

10 kommentarer:

Anneli- Stök i kök sa...

Det är ju så gott med pannacotta, spec vitchokladpannacotta :) Brukar göra den som efterrätt ibland och toppa med färska bär.

Amy's piece of cake sa...

Mums!

Anonym sa...

du är ju otrolig. hur kan du tänka ut allt. Vill ha dig som vän på facebook Kram Ha det bra Gittan

Remsan sa...

Ser väldigt gott ut. Smart att ha äppelmos i botten. Jag tar hellre en sådan här dessert än godis. Jag är inte så mycket för godis, gillar desserter desto mer!

Helena sa...

Det var alldeles för längesedan jag åt pannacotta! Och med kaksmulor på också...mums!

Mårtenssons kök sa...

Pannacotta har inte vi heller haft på länge, men det är verkligen en kanonefterrätt, gott och perfekt att förbereda.
Låter som en god överraskning med moset i botten.

Och små påsar godis, hur lätt är det på en skala? Alltid så mycket man vill ha med hem och sen massor över!

Erika Skogly sa...

Mmm. Pannacotta är ju alltid gott!

Bland bakverk och kastruller sa...

Pannacotta är min favoritefterrätt!!! Det är så enkelt att göra och det går alltid hem!

Matarkivet sa...

Jag älskar pannacotta, men Christopher har tröttnat lite för vi har ätit det ganska mkt. Jag däremot tröttnar INTE :)

SAn sa...

Mums, så gott!