Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 24 november 2011

Krusbärskräm

Jag har ett stående projekt: att rensa frysen. Den blir aldrig tom! Men nuförtiden är den inte överfull iallafall. Till och med kylblocket till glassmaskinen får plats, i fall att....

Hittade lite påsar med frysta bär från sommaren. Bland annat en påse krusbär som jag fått av mamma. Så när Johan inte var hemma en kväll i veckan bestämde jag mig för att göra lite kräm (han har dåliga sjukhusminnen av kräm och kan inte äta det).

Krusbär är ju väldigt sura så jag försökte söta med ett äpple. Tyvärr var det ett ganska surt äpple så det krävdes ändå en del socker och honung. Smaksatte krämen med lite malen kardemumma. Supergott! Lite vatten i botten på en kastrull och lock på och koka tills äpple och bär kokt sönder. Krossa allt med en potatisstöt. Red av med potatismjöl utspätt med vatten. Koka upp till första bubblan.


 Krämen serverade jag med basmüsli och mjölk. Yammi, vad gott!

10 kommentarer:

Katarina sa...

Bärkräm som är så gott! Jag hade gärna smakat :)

Anonym sa...

ja jag tror att jag ska koka jordgubbskräm till mig kram

Spanienfrugan sa...

I loooove kräm med mjölk! Har dock inte provat att göra min egen än.

Mårtenssons kök sa...

Åh, lyckos dej som har tillgång till krusbär, ingen dålig mamma du har! Krusbär ser man så sällan, tycker vi, funderar på att kapa en odlingslott någonstans och sätta en buske eller två:)

Avocadopastan här nere låter så fantastiskt god, den ska vi prova!

Kim sa...

Rensa frysen, vilket projekt. Själv skulle jag behöva sätta igång med projekt rensa skafferiet. Kräm är gott!

Charlotta sa...

Mamma brukade koka jordgubskräm när jag var liten. Den åt man såklart med kall mjölk till, mmmm. Minnen. Kräm is the shit, som man brukar säga.

Bland bakverk och kastruller sa...

Vad gott med krusbärskräm, det är alltig gott med kräm!!

tina sa...

ÅH, krusbär är ett av mina favoritbär. Gillar kombinationen sött och surt i samma bär. Mmm, sommarlängtan helt klart!

Har haft mycket att göra, och knappt surfat matbloggar allt. Hoppas allt är fint med dg och familjen!

Helena Ljunggren sa...

Lyckliga du som hade krusbär! :) Gott!

Ansibecki sa...

Åh, jag får barndomsminnen av krusbärskräm. Min farfar gjorde ofta kräm till oss och vi hade krusbärsbuskar vid mormors sommarstuga :)