Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 8 november 2011

Fyriskaka

Oliver är väldigt sällskapssjuk. Vill vara med hela tiden. Vaknar när man just kommit igång med något. Små projekt kan ta hela dagen att genomföra. I går bakade jag en kaka och då la jag Oliver på en filt på golvet och han var hur tyst och snäll som helst. Kanske gillade ljudet av elvisp, slammer och min sång.


Kakan jag bakade var en Fyriskaka. Ännu en äppelkaka alltså. Gott gott!! Ska bjuda på den på jobbet idag när det ska hälsas på tänkte jag.

125 g smör
1,5 dl socker
2 ägg
2,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
2 msk mjölk
3 st äpple
kanel
kardemumma
råsocker strö
pärlsocker
  • Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en form, ca 24 cm.
  • Smält smöret och låt det svalna. 
  • Vispa smör och strösocker pösigt. Tillsätt äggen, ett åt gången. Blanda ner vetemjöl , bakpulver och lite kardemumma. 
  • Häll smeten i formen. Skala, kärna ur och skär äpplena i klyftor. Tryck ner dem i formen. Strö kanel, kardemumma, pärlsocker och råsocker ovanpå. Grädda långt ner i ugnen i ca 40 minuter.


6 kommentarer:

Katarina sa...

Fyriskaka var ett nytt namn för mig :) Kanske en blivande kock i familjen!

Anonym sa...

o vilken fin kaka o gosse. han ser så pigg ut Kram. I dag ska jag tillverka pizza . Tack för att du inspirerar dig Gittan

J:an sa...

förstår att han gillar vara med, ljudet måste ju vara väldigt välbekant. Likadant för grabbarna här, får de sitt runt en vid spisen är de nöjda. Laga mat och baka är en god sysselsättning. Måns likadan. Max bakade sina egna pannkakor för första gången igår på ett litet litet järn han fått av mamma, utan någon vuxenhjälp. Vände dem i luften också!! För så gör ju moster. Det som börjas i tid:o)

Pernilla sa...

klart man ska vara med där det händer, hur ska man annars kunna lära sig nåt? ;)

kommer du/ni på bokreleasefesten på torsdag förresten?

Mårtenssons kök sa...

Kan det vara så måne att det är välkända ljud han hör från tiden i maggen? Synd han är för liten för att njuta alla goda skapelserna mamma gör, men snart så:)

Moma sa...

Hälsa Oliver att han och jag skulle passa bra ihop, jag gillar också sällskap... -SNUFFE, kan man få hålla liiite bara då!