Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 17 november 2011

Pepparkakor de luxe

I dag tog jag en lååång promenad med vagnen för att hämta beställda pepparkakor på Pepparkaksbageriet på St Sigfridsgatan. Pepparkakorna är väldigt tunna, har en smak av citrus och är väldigt populära. Man beställer dem mitt i sommaren. Tar endast några veckor innan det är fulltecknat. Så hämtar man dem i den lilla mysiga butiken nu i november. Har blivit en tradition.

Butiken är gammaldags med originalinredning från 1940. De säljer även kakor, konfekt, marmelad och rostade mandlar. Såg att de har ett stort sortiment av Olof Viktors produkter och den där franska lemonaden som är så förbaskat god och även öländska bönchips som jag köpte på Passion för mat i vintras. Ja, man blir helt såld när man är där och vill köpa allt. I dag blev det bara pepparkakor. De är ju inte gratis.

Fredagen den 25:e november ska de ha öppet hus då man får provsmaka lite av deras produkter. De kommer även ha lite pepparkakor för försäljning då.


8 kommentarer:

Pernilla sa...

aahaa, nu förstår jag varför den lilla delikatessbutiken i mölndal hade sin skylt med att man ska beställa pepparkakor ute redan i somras alltså. jag och jimmy trodde att de börjat hänga lite för mycket med gubbarna som sitter på bänkarna utanför och att det var därför ;)

jag gjorde förresten en jättegod ingefärskola som julgodis förra året: http://chibichibimoon.blogg.se/2010/december/nu-ska-jag-satta-mig-ner-och-grata-over-dig.html de var finfina!

Nina sa...

Åh, det där låter ju som ett supertrevligt ställe! Synd att det ligger lite långt bort för oss. Men å andra sidan har vi ganska nära till Olof Viktors här i stället och det går ju också bra=)

Mårtenssons kök sa...

Läste om dessa förra året minns vi, de låter väldigt spännande och bör ju vara goda eftersom det är sån åtgång på dom... Kanske vi får parera in två Göteborgsturer efter pepparkakorna nästa år, en till beställningen och en till avhämtningen:)

Tackar, bockar och niger för att du grattade oss igår!

Moma sa...

Najs, beställa sina jul-peppisar redan under sommaren! :-)

Tant Gul sa...

De pepparkakorna låter väldigt goda. Med sma av citrus, Kanske mans kulle prova att göra själv.
Smoothie med avocado lät också gott. Kan man hitta det bland dina inlägg?

MÅ Gott sa...

Mysigt!

Det måste ha varit hos dig jag hörde om det förra året.
Synd att det är så långt bort bara.

Trevlig helg!

Matarkivet sa...

Kul med lyxpepparkakor! Är de mkt godare än hemmagjorda?

Har startat med Annas pepparkakor idag pa jobbet. Sån tur att det finns svenska affärer inte alltför långt bort.

mumsfillibaba sa...

Nina: Var på Olof Viktors i somras och blev helt såld!!

Matarkivet: Godare än vanliga. En helt annan smak. Tunnare och inte allt så kryddiga. Men Annas är goda också!