Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 2 november 2011

Pasta med paprikapesto och pumpa

I dag är en vanlig dag. Alltså inget speciellt att fira enligt min lista. Men igår var det Internationella Vegandagen. Som ni kanske vet vid detta laget äter vi inte mycket vegetariskt i detta hemmet. Men i går gjorde jag en chansning (med lite korv som back-up i kylen). Hittade ett recept i senaste numret av Laga Lätt (11/11) på Pasta med Pumpa som jag blev sugen på att testa. Det är ju faktiskt Halloween-tider!

1 butternutpumpa (800g)
3 röda paprikor
2 vitlöksklyftor
0,5 dl sötmandel
1 tsk salt
1 citron
280g pasta, tex linguine eller spagetti
1 påse bladspenat (80g)
0,5 dl rostade pumpakärnor
salt och peppar
  • Sätt ugnen på 225 grader.
  • Skär paprikorna i fyra delar och kärna ur. Lägg dem på en plåt och rosta dem i ugnen ca 20 minuter, eller tills skalet blivit lite svart. Lägg med vitlöksklyftorna på plåten hälften av tiden. Låt paprikan svalna något och dra sedan av skalet med hjälp av en kniv. Mixa paprika, vitlök och sötmandel. Smaka av med salt och 3 msk citronsaft.
  • Skala och skär pumpan i mindre bitar. Lägg på plåt, blanda med lite olja och salt. Baka i ugnen i ca 15 minuter eller tills den känns mjuk. 
  • Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen. 
  • Blanda pastan med paprikapeston. Varva pasta, pumpa och spenat på ett fat. Toppa med pumpakärnor, salt och peppar.

Härliga höstfärger
Det var jättegott! Söt pumpa och annorlunda pesto. Butternut är min favoritpumpa. Jag kände på mig direkt när jag presenterade kvällsmaten för Johan att han skulle vara skeptisk. Så back-up korven åkte fram. Alla nöjda och glada.

Är inte så bra på det där med veganmat men visst lyckades jag ganska bra?! Beror väl kanske på om det är ägg i pastan. Men det blundar vi för i så fall:).

7 kommentarer:

Katarina sa...

Det här låter supergott, en maträtt i min smak :)

Kim sa...

Hmmm, kanske borde man hitta på en dag då den är ledig? "Internationella matbloggardagen"?
Vegan eller inte, det här verkar supergott!

Matarkivet sa...

Jag tycker det är gott med vegetariskt ibland, och detta verkade riktigt gott! Lite annorlunda sådär.

Mårtenssons kök sa...

Tycker också det borde kunna gå att hitta på något för denna dagen... om inte Kims förslag duger så kanske "vanliga dagen" skulle gå bra. Fast här nere kunde den hetat "höstdagen"...

karin - trattoria sa...

sv: åh smörkräm, vågar knappt baka rulltårta med det för jag äter upp hela rullen själv...Hur är det mer er och Oliver? :)

MÅ Gott sa...

Vegetariskt är nog bra mycket enklare än veganmat eller har jag kanske fått det om bakfoten?
Mina barn äter vegetariskt utan att knota, men visst skulle korven gå åt om det fanns! =)

Petra Liuski sa...

Vad härlig blogg du har! Fick massor av inspiration bara denna första gång här. tackar för det :)