Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 30 november 2011

Pestolax

Helt omöjligt att få till att äta så mycket fisk per vecka som man borde. En dag i veckan borde inte vara något problem? Har ju en fiskvagn med färsk fisk vid ICA andra sidan gatan.

I går blev det då fisk till både lunch och kvällsmat. Jag och Pernilla var på stan och letade julklappar och käkade lunch på ett för mig nytt ställe. Väldigt barnvagnsvänligt. Rymligt och skötbord på toaletten. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det hette men det ligger på östra hamngatan, nedanför Åhléns mot Operan. Åt en väldigt god Paj med skaldjur.

På kvällen gjorde jag Pestolax med råris och sallad. Laxen blev till av vad som fanns hemma i kylen.

2-3 portioner
400 g lax i tärningar
2 dl frysta skalade räkor
2,5 dl matlagningsgrädde
100 g färskost
ev lite mjölk
ca 4 msk pesto
10 cm strimlad purjolök
salt och peppar
  • Fräs purjolöken i smör i en kastrull tills den blivit lite mjuk. Tillsätt resterande ingredienser förutom lax och räkor. Koka ihop några minuter och smaka av med salt, peppar och ev mer pesto. Späd med mjölk om såsen känns för tjock.
  • Lägg i laxen och räkorna. Låt gå färdigt under ett uppkok. 
  • Servera direkt med råris och sallad.

Om jag köpte några julklappar?? En blev det och självklart lite saker till mig själv. Och en tomtedräkt till Oliver.

I dag har ju Anders namnsdag. Då brukar man ju säga: "Om Anders slaskar så braskar julen". Vet inte om detta stämmer. Försöker komma ihåg från år till år. Förra året stämde det inte. Var ju snö och kallt både denna dagen och på julafton. Men OM det stämmer så blir det en vit jul! Vi håller tummarna!

4 kommentarer:

Kim sa...

Är det stället som heter typ Green rum (jättekonstigt namn ju)? Där har jag ätit sopplunch, den kan jag rekommendera.

Jag är såld på fisk, så jag brukar få min 1/v dos mättad. Lax och pesto är fin kombo, tack för tipset.

Pernilla sa...

mmm. pesto. mmm. lax. jag gör båda tummarna upp utan att ens ha smakat :)

grattis till springsteen-biljetterna förresten! jag ställer gärna upp och tjänstgör som barnvakt, jag har referenser om du vill ha ;)

och jag säger också samma sak som du egentligen, jag vågade inte skriva det i bloggen bara...

Vardaxlyx sa...

Jag som älskar fisk! tack för tipset!
Kramkram

Matarkivet sa...

Kul att handla julklappar! Jag köper mina på nätet i år, för det är faktiskt inte alls mysigt att fajtas i butikerna i London efter arbetstid. :)