Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 14 november 2011

När pappa får bestämma

På fars dag var vi bortbjudna på 9-årskalas till Johans brorsdotter. God mat, kakor, kladdkaka och morotstårta. Så därför fick Johan stora äran att bestämma middag i lördags. Hemmagjorda hamburgare med extra allt. Stora burgare, gott bröd, knaperstekt bacon och tokigt goda tomater.

Johan pressar burgare i sin hamburgerpress

Jag gjorde galet goda ugnsbakade tomatskivor som jag såg Tommy Myllymäki göra på TV4 för ett tag sedan. Skiva tomater och lägg dem på en bakplåtsklädd plåt. Droppa lite olja, salt och peppar över. Kör dem i ugnen på 100 grader i ca 1 timme. Saftiga och goda!



Gjorde coleslaw som vi hade i stället för dressing. Strimla vitkål och riv morot grovt. Blanda med grekisk yoghurt, majonnäs, lite vinäger, salt, peppar och malen kummin. Salladsblad, rödlök, bacon, tomatskiva, hamburgare och ciabatabröd.









Johan drack en Bedarö Bitter och jag drack en Nanny State. Bengt Fritiofsson gav denna alkoholfria öl fem solar i fredags på nyhetsmorgon. Paolo Roberto kunde inte ens förstå varför man ska dricka alkoholfritt. Jag tycker att det finns väldigt mycket bra alkoholfria alternativ och dricker gärna en alkoholfri öl.

Som dessert åt vi Klings glass med smak av Kaffe Cognac. Som Johan har längtat efter att våran ICA skulle ta in denna glass. Äntligen! Sken upp som ett barn när han såg det! Visst är den god men det finns andra lokala glassmärken som kan mäta sig med Klings.

12 kommentarer:

MrsSunshine sa...

Gud vad gott det där såg ut! Hemmagjorda hamburgare är ju bland det bästa:-)

Matarkivet sa...

Riktiga burgare är helt galet gott! Oj, så sugen jag blev...

Lotta - Två små kök sa...

Tack för kanontips på hur man piffar till hamburgertillbehören - jag gör gärna egna hamburgare jag också. Tomaterna i ugn och så cole slaw med grekisk yoghurt. Toppen!

Tant Gul sa...

Hemmagjorda hamburgare är bara så bäst! Mannen och jag pratade också om just hemmagjorda hamburgare. Det måste helt enkelt göras någon dag..:-)

Kim sa...

Tomaterna lät verkligen goda. Och jag hade nog också valt burgare om jag fick välja söndagsmiddag.
Jag tycker faktiskt att Nanny State duger alldeles utmärkt de gångerna man vill hålla sig skärpt eller av andra anledningar inte vill dricka.

Lottzy sa...

Proffsiga hamburgarna blir med en sån där mojäng! allt verkade himla gott!

//LOttzy

Mårtenssons kök sa...

Ett kanontips på tomaterna, perfekt nu när de börjar bli lite tråkiga i smaken. Ser ut som en riktigt god hamburgare, han kan - den där Johan!

Pernilla sa...

hahaha, jag fick lov att läsa högt för jimmy om att paolo inte förstod vitsen med alkoholfritt och nu sitter vi här och skrattar :) heja paolo, som vi brukar säga!

Moma sa...

-Whaat? Nämen Paulo då!

Hemburgare är jättegott, fast jag har aldrig fattat vitsen med den där hamburgare-pressen, någon?

Linda- matstugan sa...

Vad sugen jag blev på Coleslaw nu när du nämnde det. Era hamburgare såg grymt goda ut!Tomaterna lät spännande.

Oskar sa...

Att Paolo Roberto inte förstår är väl inte så ovanligt. Men om man tar hans uttalande om att han inte förstår varför man skall dricka alkofritt så frågar jag anledningen till att han dricker, det handlar inte om smaken i alla fall. För jag måste säga att personligen tycker jag Nanny State smakar riktigt bra.

Känns som man dricker av fel anledning om man bestämt måste ha % i ölen. För nu börjar det ju faktiskt komma en rad rätt vettiga alternativ vad det gäller alkoholfri öl.

Jannes Betraktelser sa...

Hej, jag hittade din hemsida av en slump och tur var det. Tillsammans lagade jag till en "Champange Hamburgare" som jag kallat min variant. Hittade inte högrev så det blev entrecote kött som vi malde med rökt sidfläsk. Serverade hem gjord guacamole. Kanongott-
Tack för tipset...