Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 23 november 2011

Avocadopasta

Hittade ett recept på Avocadopasta hos Tina som lät fantastiskt gott. Då jag hade mogna avocado liggande i fruktskålen passade jag på att göra detta till lunch idag. Ojojoj, vad gott! Kan man säga att det är en Pesto på avocado? Jo, typ så! Tina gjorde den helt vegetarisk men jag hade lite stekt bacon till. Gott! Ändrade även lite i receptet då jag inte hade alla ingredienser hemma. Här hittar du Tinas recept och här kommer mitt:


2 portioner
pasta, tex spagetti
0,5 gul lök
1 st vitlöksklyfta
1 st avocado
0,5 dl sötmandel
ca 0,5 dl rapsolja
ca 2 msk äppelcidervinäger
salt och peppar
  • Skala och hacka lök och vitlök. Bryn i smör i en stekpanna. 
  • Lägg löken tillsammans med de andra ingredienserna i en mixer och mixa. Smaka av med salt och peppar. 
  • Blanda avocadomoset med nykokt pasta. Servera ev med stekt bacon och några skivor tomat.
Snabb och enkel lunch. Himmelskt god!
Har tillbringat nästan hela eftermiddagen i köket. Bakat lite bröd och kakor. Doftar härligt och lite jul i hela lyan. Återkommer om vad som bakats. Oliver har snällt hållit mig sällskap i sin babysitter. Glad för det mesta, speciellt när jag står med ena foten och gungar honom (samtidigt som jag vispar med elvispen...).

Goa goa unge!

11 kommentarer:

Anonym sa...

ja du får berätta vad du bakat Oj vad han växer pågen Får han fler namn än Oliver. han blir nog teknisk om han tycker om vispen. kram

Anonym sa...

jag tycker att oliver är nog lik sin pappa

Frostrosor sa...

Såg gott ut! Själv brukar jag göra en räk- och avokadopasta, också gott!

Pernilla sa...

mmm, avokadopesto. två av de godaste grejerna i en. vi åt avokadosoppa idag, det var gott! tyckte jag, men inte jimmy som inte heller är så förtjust i soppor. och det som är sån bra mat? gullig oliver, fint att han är med så mycket i köket också. han blir nog nästa jamie... ja, oliver :) (det där var inte ens medvetet, det bara blev så.)

Katarina sa...

Så gott det låter och färgen är härlig!

Nina sa...

Mmm, låter gott! Är lite insnöad på avocado här så då är det härligt med nya tips! Och vilken lyx med en liten som hänger nöjd i köket när du jobbar. Min lillkille vill helst ha uppmärksamhet och stimulans varje vaken sekund så det är svårt att få något gjort. Hur gammal är Oliver?

Matarkivet sa...

Mmm, det ser gott ut!! Och avocado kan man då inte få för mkt av!

Remsan sa...

Avokadopesto låter ljuvligt. Måste jag testa.
Lillkillen är ju bara sötast!

Tess sa...

åh, såg riktigt gott ut detdär :)

Amy's piece of cake sa...

Ser gott ut! Har aldrig tidigare hört om avocado och pasta i kombo, spännande. Får försöka laga detta!

Lotta - Två små kök sa...

Hej Sofie!
Nu har jag skrotat runt här en stund och hittar massor av god mat och trevlig läsning. Pesto har jag gjort många olika varianter av men aldrig med avokado. Tack för tipset!