Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 9 november 2011

Lammfärsbiffar med trattisrisoni

Ännu ett recept på lammfärsbiffar som jag hittade i Laga Lätt (10/11). Bytte ut karljohansvamp i risonin mot trattkantareller och västerbottenost mot parmesan. Väldigt gott!!

Trattisrisoni
4 portioner
2,5 dl risoni
1/2 kruka bladpersilja
en "näve" torkade trattkantareller (20 g torkad karl johan)
1/2 gul lök
50 g västerbotten eller parmesan
salt och peppar
  • Blötlägg den torkade svampen. 
  • Koka risonin enligt anvisningarna på förpackningen. 
  • Hacka löken fint. Fräs tillsammans med den utkramade svampen i smör ett par minuter, tills löken mjuknat.
  • Blanda med risoni, riven ost och hackad persilja. Krydda med salt och peppar.
Lammfärsbiffar
500g lammfärs
2 ägg
1 msk dijonsenap
50 g västerbottenost eller parmesan
salt o peppar
  • Blanda lammfärs, ägg, dijonsenap, riven ost, salt och peppar. Forma till fyra biffar. 
  • Stek biffarna 1,5 min på varje sida i smör. Lägg i en ugnsfast form och stek dem färdigt i ugnen på 200 grader i 10 minuter. 


Till biffarna och risonin serverades en sallad på ruccola, spenat, maché och körsbärstomater. Blandade salladen med en vinägrett på olja, balsamvinäger, salt och peppar.

Visst är uppläggningsfatet snyggt? Det är en pajform från gerbera som jag fick av min fina mamma när de var här och hälsade på förra veckan. Snygg grå färg som passar till det mesta. Fruktfat, uppläggningsfat eller till paj som är tänkt. Tack mamma!

7 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Mycket snyggt fat och med en middag som vi absolut skulle vilja sätta tänderna i!

Kim sa...

Risoni! Det är en pasta-sort jag nästan glömt av. Men det är ju supergott. Och med svamp och ost... ja tack.

Och himla snyggt fat, hon har bra smak mor din.

Remsan sa...

Jättefint fat. Jag använder mina ugnsformar från rice och gerbera till allt möjligt också. De är så fina att lägga upp i.
Lamm älskar jag, men just färsen har jag svårt för. Jag tycker den får för påtaglig lammsmak.

Tess sa...

ÅH! Jag smäller av, det låter galet gott detta!

Bland bakverk och kastruller sa...

Låter gott detta. Risoni använde jag häromdagen till en minestrone soppa. Det är en god pastasort!

Matarkivet sa...

Tjusigt upplagt och verkar helgott! Måste testas.

Fröken Dill sa...

Lite dijonsenap i lammfärsbiffarna låter väldigt gott. Det ska jag testa!
Hälsar fröken Dill