Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 15 november 2011

Älg Bolognese

Jag brukar alltid ha ett paket med någon form av skav i frysen. Snabbt och lätta att göra något gott av. Förra veckan när jag rotade efter det där paketet upptäckte jag att jag köpt Älgskav. Det hade jag inte testat förut. Vad gör man med det? Kollade lite på paketet och hittade ett recept på Älg Bolognese. Lät gott! För en gångs skull följde jag receptet exakt. Blev lite vattnigt (se högerkanten längst ner på fotot) så mängden vatten kan minskas något. Men smaken var riktigt god!

2 personer
1 pkt Älgskav
1 fint riven morot (ca 25g)
1 bit fint riven rotselleri (ca 25g)
1 gul lök finhackad
1 köttbuljongtärning
3 dl vatten
1 dl ketchup
0,5 dl tomatpuré
2 st hackade vitlöksklyftor
0,5 röd paprika
salt och peppar efter smak
  • Bryn skaven i en stekpanna. Dra isär skaven ordentligt så det blir små bitar. Lägg i en kastrull.
  • Tillsätt resten av ingredienserna och koka under lock i ca 15 minuter på svag värme. Smaka av med salt och peppar.
  • Servera med pasta och riven parmesanost till.


6 kommentarer:

MÅ Gott sa...

Vi brukar använda älgskav när vi gör kebab eller så wokar vi den.

Charlotta sa...

Jag smakade på pyttepyttelite älginnanlår när vi var på Familjen förra veckan. Det var inte så illa som jag väntat mig faktiskt - tydligen ska älg vara ganska milt jämfört med annat vilt.

Matarkivet sa...

Tufft med älgbolognese! :)

Pernilla sa...

älgbolognese låter spännande! jag lagade älgskav för några veckor sedan, fast den var med i nån gryta av nåt slag så det kändes inte så mycket smak av älgen tyvärr, det smakade mest enbär...

Kim sa...

Jag gillar vilt! Skav borde ingå i min frys' standardutbud också tror jag minsann.

Remsan sa...

Det receptet har vi också testat! Minns inte att det blev vattnig, men däremot gott. Visst, finns dock en risk att jag ändrade lite i receptet ;-)