Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 20 november 2011

Jakten på julkänsla

En vecka kvar till första advent. I helgen känns det som vi omedvetet har jagat känslan på julstämning. I går tog vi en sväng till närliggande butiker och köpte julgardiner och en liten bordsgran. Gardinerna ligger i strykhögen men granen är pyntad och installerad. Ljust och fint blev det. I år går vi "all in" med julen. Var uppe på vinden i dag och tog ner lådan med julsaker.

I går kväll drack vi lite glögg, åt pepparkakor, ost, juleskum och dumle gingerbread. Fick några flaskor från Kiviks musteri att prova och först ut var Äppelglögg med apelsin och saffran. Saknade glöggsmaken, smakade mer varm apelsinsaft. Men helt ok! Smakade tranbärsglögg idag och den hade mer glöggsmak.

Har ni provat Dumle Gingerbread? Smakar pepparkaksdeg men ändå gott. Mest dumle ändå. Pepparkakorna var ju som vanligt helt underbara och nästan synd att lägga ost på dem. Men ost är ju också gott.





I dag tog vi en tur till Liseberg. Fem miljoner lampor ska det vara där. Mysigt och trots plusgrader så kändes det kallt. Alltså lite vinterstämning. Vi gick och kikade i stånden, provsmakade korv och ost mm. Det var premiär för Lotta på Liseberg men vi såg bara början innan vi åkte hem. Oliver började bli hungrig och vi frös. Vi får titta på TV på torsdag istället. Varmare! Kvällens gäster var Sanna Nielsen, Roger Pontare och Ulrik Munther. Den där Ulrik verkar vara en flickfavorit för det blev massa gälla tjut så fort de nämnde hans namn. Jag har ingen aning om vem han är.



Årets första snö? Nä, bara fejk. Men fint ändå!


Fem miljoner lampor lyser upp, många trevliga stånd med smått och gott. Lagom mycket folk.

Vi värmde oss med varm Valrhona choklad. Jag tog en kopp med smak av kanel och vanilj med cognacsgrädde på toppen. Så gott!!

Oliver uppskattade inte dagens utflykt. Sov hela tiden!

Dagens skörd: Senap och två olika rökta korvar. Gott!

Nu har vi tinat upp med lite mer glögg och pepparkakor. I morrn ska jag börja förbereda för första advent. Julen 2011 - Here I come!!

8 kommentarer:

Nina sa...

Länge leve julen 2011! Vi har också bestämt oss för att gå all in med julen i år! Förra veckan hämtade vi ner våra (5!) julkartonger från vinden och kollade lite. Jag längtar och längtar. Bara 1 vecka kvar tills man verkligen får julexplodera! I love it!

Anonym sa...

roligt att du dekar med dig av allt roligt ni gör. Blir det jul i Skåne??kram

Remsan sa...

Jag behöver också ge mig ut på lite julkänslejakt. Tror jag ska plocka fram adventsstjärnorna och köpa lite hyacinter i alla fall. Vi har julmarknad på Kalmar slott till helgen så då får de inhandlas lite delikatesser. Ser ut som ni verkligen fick med er lite av julen hem. Mysigt.
Har inte testat glöggerna från Kivik ännu. Det ska jag göra på glöggminglet med jobben i nästa vecka.

Anna sa...

Åh de är så mysigt där

Mårtenssons kök sa...

Ja men hej o hå, här var det ny design och färg, så fint!

Vi provade glöggen med äpple/kanel/vanilj igår och tyckte den var väldigt god, även om den inte direkt smakar glögg... Ska testa den kall med en isbit i istället.
Ser så härligt ut på Lisebergs julmarknad, fint med snö även om den är av hittepåsorten.

MÅ Gott sa...

Jag saknar mest snön nu, men längtar till jul.
Bakar saffransbröd och gör glögg, skriver jullistor av olika slag och ska snart adventspynta framåt helgen.

Jul på Liseberg ser alltid maffigt ut. På bild vill säga, efterso jag aldrig varit där.

Din varam choklad där lät helgod!

Anneli- Stök i kök sa...

Tummen upp för dumle gingerbread ;)

Anonym sa...

vad är dumle gingerbread. Jag tycker det är lättare att läsa med den gamla färgen på bloggen än om denna är fin mina ögon är gamla.kramGittan