Vinter/Vår

Vinter/Vår

fredag 18 november 2011

Avancerad bakning och matlagning

Ja, det blir lätt det med en liten Oliver som vill vara med överallt! Försöker ha honom på en filt eller i babysittern på golvet i köket bara någon meter från mig men han vill helst att man ska sitta typ 20 cm från honom och prata eller sjunga en sång. Så det får man ju roa honom med emellanåt. Nyfiken och sällskapssjuk. Allt tar mycket längre tid. Men det går!

I dag har vi varit på föräldragrupp för första gången. Mycket trevligt! Många mammor och barn som bor nära som vi förhoppningsvis kan träffa en del. Roligt och intressant och diskutera graviditet, förlossning och att vara mamma.

Jag hade planerat att baka bröd så det satte vi igång med när vi kom hem. Blev Frukostbullar som vi kan njuta av i helgen. Receptet hittade jag på ICA´s rågsiktspaket.

Inte lätt att få med sig själv på kort... Underhåller Oliver på golvet mellan jäsning och utbakning
Frukostbullar 
ca 25 st
50 g smör
5 dl vatten eller mjölk
50 g jäst
1-2 tsk salt
6 dl rågsikt
ca 7 dl vetemjöl
  • Smält smör och blanda med vätskan. Värm till fingervarmt, ca 37 grader.
  • Smula jästen i en bunke eller matberedare. Lös jästen med hälften av degvätskan. Häll därefter i resten av vätskan, rågsikt och nästan allt vetemjöl. Spara en deciliter till utbakning.
  • Kör i matberedaren ca 4 minuter eller dubbelt så länge för hand. Jäs under bakduk i 30 minuter.
  • Häll ut degen på mjölat bakbord. Knåda och dela degen i fyra delar. Rulla ut varje längd och dela i sju delar. Rulla till bullar och lägg dem på en bakplåtsklädd plåt. Jäs under bakduk i 30 minuter.
  • Pensla med vatten. Strö på vallmofrö. Grädda i mitten av ugnen på 250 grader i ca 10 minuter.
Nybakade bullar. Mmmm.....
Lyckades förbereda fredagsmysmaten också. Med vissa avbrott. Nu väntar vi bara på att Johan ska komma hem. Oliver ligger bredvid mig i soffan. Passar på att sova lite. Återkommer om vad som finns i formen. Gissa gärna!

Vad gottar sig i formen?

Trevlig fredagkväll!!

13 kommentarer:

Linda- Mamma till Alfred sa...

Naw så himla söt. Min testfredag är nu uppe o välkommen till gänget! VET DU vad, vi skall ha middag här imorgon och jag skall göra din chokladfudgetårta,tihi;)

Wesslantjej sa...

Hmm, jag gissar på att det är kycklingfile i något som ser ut som en jättegod marinad som gottar sig i formen..?;)

Amy's piece of cake sa...

Gott med nybakat bröd!

Precis som Wesslantjejen tror jag att det är kycklingfilé i marinad som döljer sig i formen. Men vad det är för marinad det kan jag inte gissa! (Ser ut som chili, svartpeppar och vitlök kanske...)

Remsan sa...

Ha ha, väntar du bara tills du har honom mitt uppe i bakandet eller matlagningen. Hade också alltid mina barn med uppe bänken från de var pyttesmå. Kanske därför de alltid vill vara med och laga mat.
I formen tror jag du har tandoorikyckling.
Trevlig helg på er!

Mårtenssons kök sa...

Härligt, inte helt fel med lite sällskap i matlagningen och baket... även om han önskar sig lite underhållning då och då!

Vi gissar absolut på kyckling i marinad, ser ut att vara Sambal och andra godsaker:)

Hoppas ni får en riktigt skön helg!

Charlotta sa...

Vilken supersnuck! Vad gottar sig i formen - jadu... Hm. Kyckling kanske...?!

Anonym sa...

kan inte gissa Oliver ser ut att mååå bra han växer det syns o du är så fin i håret. En dag bakade jag thekakor med gröt i o dom blev så luftiga o fina, inta alls torra dagen efter. Trevlig helg

Katarina sa...

Sötis :) Frukostbullarna ser så runda och fina ut! Kyckling gissar jag också på!

Barbro, Sofie och Karin sa...

Kyckling!
Och frukostbullarna ser fina ut!!

Mor Mona sa...

Olivers kinder o bullarna är lika runda o fina! 7 dagar kvar bara. Sen får jag hålla honom o gosa med honom ett par dagar. Hoppas jag. Längtar!

Erika Skogly sa...

Absolut kyckling! Hoppas det blev gott.

Kim sa...

Kyckling i tandoori?
Nybakade bröd, det bör varje männska ha till helgen.

Idag är det Internationella Toalettdagen läste jag i tidningen... fanns den med på listan du hittade. Hur firar man den?

Moma sa...

Så fina ni är båda två, ni ser ut att må väldigt bra! Härligt med lite sällskap i köket jö! När min var liten (dagisålder) brukade jag placera honom vid köksradion lyssnandes på sago-kassetter medan jag lagade middag, himlans mysigt faktiskt!