Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 17 november 2011

Sötpotatissoppa

Oftast brukar det finnas lite rester över till min lunch. Eller så blir det lite yoghurt och müsli. Men i går slog jag på stort och gjorde lite soppa. Två portioner så har jag två dagar. Älskar sötpotatis och har haft en liggande ett tag som jag inte vetat vad jag skulle göra med så nu blev det soppa. Receptet kommer ursprungligen från Tasteline. Jag bytte ut chili mot ingefära. Blev väldigt gott! Kunde varit mer smak av kokosmjölk. En matig och god soppa!

2 port
0,5 gul lök
1 klyfta vitlök
1 bit ingefära
200 g sötpotatis
1 liten burk kokosmjölk
200 g krossade tomater
0,5 dl röda linser
2 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 tsk torkad basilika
salt

  • Hacka lök, vitlök och ingefära. Fräs i en kastrull utan att det tar färg.
  • Skala och skär sötpotatisen i bitar. Lägg i grytan tillsammans med linserna och låt fräsa med en minut.
  • Tillsätt resten av ingredienserna och koka ca 15 minuter, tills sötpotatisen känns mjuk.
  • Mixa soppan slät och smaka av. Tillsätt ev mer vätska för tunnare soppa.


 Till soppan åt jag Finn Crisp. Min nya drog. Äter det i tid och otid. Bättre än choklad i alla fall...

5 kommentarer:

Katarina sa...

En soppa helt i min smak!

Matarkivet sa...

Sötpotatis är verkligen gott i alla former!

Ann-Louise sa...

Vilken supersoppa! Den ska jag lägga på minnet. De första veckorna efter Veras födelse åt jag minst 200g marabouchoklad om dagen. Därefter övergick jag till mörk choklad och kunde minska mängden något. Sen blev det muesli med en massa russin och mjölk och efter 7 mån slutade jag amma och började äta för bara en person igen. ;)

Remsan sa...

Älskar sötpotatis, tyvärr gör inte resten av familjen det. Men soppan låter jättegod tycker jag. Finncrisp har jag också fastnat för...

Åsa sa...

Låter fantastiskt gott..Måste prova