Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 1 november 2011

Äppelkaka med ingefära

I går var jag och Oliver på kvällsäventyr. Nä, ingen halloweenfest utan vi träffade två kollegor till mig. Eller, Frida har ju hunnit säga upp sig och börja nytt jobb. Kul att höra om det och Ida hade som vanligt lite info (skvaller) från jobbet. Man måste ju hålla sig uppdaterad:). Ida hade med sig fina presenter från kollegorna. Tack för det, snälla ni! Kommer snart och hälsar på.

Frida o Oliver kom bra överens

Vi köpte Indisk mat från Masala som vi mumsade på
Jag hade bakat en kaka. Ännu en äppelkaka. Denna gången testade jag en med smak av ingefära. Blev godkänd. Det som inte fick godkänt var vaniljsåsen. Sojabaserad från Alpro. Nä, blaskig och konstgjord smak av vanilj. Detta var en sådan äppelkaka som man knappt behöver vaniljsås till egentligen.

Äppelkaka med ingefära
175 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakbulver
1 tsk vaniljsocker
1 tsk ingefära
1/2 dl vatten
3 st äpple (eller päron)
  • Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund bakform, ca 1,5 liter.
  • Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett åt gången.
  • Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten. Tillsätt vattnet.
  • Skala, kärna ut och skär äpple/päron i skivor. Häll hälften av smeten i formen. Lägg i hälften av frukten. Häll över resten av smeten och lägg på resten av frukten på toppen.
  • Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter. Kakan är färdig när den släpper från kanterna och en provsticka är torr. Låt kallna på galler.
Före gräddning
Gräddad och klar
Gjorde några förändringar. Insåg när jag hällde upp smeten att min form nog var något större än 1,5 liter så jag lade all smet i botten och sen alla äppelskivorna ovanpå istället för att varva. Strödde pärlsocker och ingefära ovanpå före gräddning. I originalreceptet, som kommer från boken Två systrars söta, är det päron. Men jag är ju helt äppeltokig i år så det var givet att byta ut.

Sover gott när han får hela sängen för sig själv

I dag fyller lill-chefen 1 månad. Även om han ser pluttig ut i våran säng så fick vi ännu flera guldstjärnor på BVC idag. Hans kurvor pekar rakt upp. Undrar var detta ska sluta!:)

5 kommentarer:

Charlotta sa...

Åh, vilken liten snuck som ligger och vilar i sängen! :=) Mmmm!

Kim sa...

1 månad, vad tiden går fort! (säger jag, ni måste vara mer förvånade än jag).
Äpple och ingefära är mums! Och tack för varningen om såsen...

Amy's piece of cake sa...

Va gott med ingefära i kakan, låter som en bra kombination!

Mårtenssons kök sa...

Äpple och ingefära är verkligen en höjdarkombination!
Skönt att ni fick godkänt på "besiktningen", aldrig fel med guldstjärnor:)

Matarkivet sa...

Den kakan ser verkligen inte ut att behöva vaniljsås. Tur! :)