Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 22 november 2011

Varm smörgås med Tonfisk

Hur gott är det inte med varma mackor då? Sällan jag köper formfranska ("rostebröd"). Är med i Pågens brödpanel och i senaste leveranser fick jag en limpa Jättefranska halv. Landade i frysen och perfekt att göra varma mackor på tänkte jag. Hittade ett recept hos Mårtensson  på varma mackor med tonfisk. Fantastiskt gott!! Uteslöt kapris då Johan inte är så förtjust i det.

4 skivor formfranska
2 ägg
100 g philadelphia
1 burk tonfisk i vatten
strimlad purjolök
riven ost
1 boll Mozzarella
  • Vispa äggen tillsammans med philadelphian så det blir slätt och klumpfritt. 
  • Låt tonfisken rinna och och blanda i den tillsammans med purjolöken.
  • Lägg formfranskan på en bakplåtsklädd plåt och fördela Tonfiskblandningen.
  • Skär mozzarellan i bitar och lägg ovanpå tillsammans med ev annan riven ost. Grädda i mitten av ugnen på 225 grader i ca 10 minuter. 
  • Servera med sallad.
Servera med sallad

7 kommentarer:

Malin sa...

Varma mackor är farligt gott! Tonfisk är en favorit :) Går ju så snabbt att slänga ihop!

TinaGustafsson.com sa...

Vi äter varma mackor med jämna mellanrum men har aldrig ätit med tonfisk så det måste nog provas lite längra fram :-)

Sidan blev mycket snyggare enligt mig!

Tant Gul sa...

Gott tips! Hoppas det löser sig med bloggen.Härlig färg, tycker jag.

karin - trattoria sa...

sv: tack! får hoppas att det går över snart. Vad fint det har blivit här ! :D

Anneli- Stök i kök sa...

Gott med varma mackor. Aldrig testat med tonfisk dock, brukar bli tomat, skinka, lök och ost som hamnar på mina mackor :)

Nina sa...

Det där låter sjukt gott! Jag är verkligen periodare när det gäller varma mackor. När jag väl har börjat kan jag äta det ett antal dagar i rad. Det är ju så lätt att variera så det blir ju aldrig enformigt heller=) Det här receptet kommer nog bli startskottet för en ny period då!

Bromans Bravader sa...

Håller med. Löjligt gott med varma mackor. Gillar inte tonfisk, men det finns ju sååå mycket annat smarrigt man kan ha på.