Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 31 oktober 2011

Kladdkaksmuffins

Förra veckan bakade jag Kladdkaksmuffins. Himmel och pannkaka vad gott det är. Så kladdiga att man får äta dem med sked. Johan hintade att det nog skulle vara lättare att äta dem ur en folieform. Ska försöka tänka på det till nästa gång.

Receptet är Leila Lindholms. Hon serverar dem med en klick grädde och färska bär. Jag gick loss på polkaströsslet som jag testade på hälften av muffinsen. Blev jättegott!! Grädde kändes överflödigt.

2 st ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
0.5 dl matolja
1 dl ljus sirap
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 g mörk choklad 70%

  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
  • Smält smöret, häll i matolja och sirap, blanda det med äggsmeten.
  • Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
  • Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad och blanda den med smeten.
  • Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet. Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 12 minuter. Muffinsen sjunker ihop i mitten när de tas ut. Låt svalna.

Grädda muffinsen i en muffinsform. Stabilt och bra.
Med eller utan strössel?

6 kommentarer:

Katarina sa...

Kladdigt skall det vara :) och fint blev det också med strössel på !

Kim sa...

Nu dreglar jag lite. Choklad och kladd - det hör ihop det!

Remsan sa...

Kladdkakemuffins måste vara de godaste muffinsen som finns!

Mårtenssons kök sa...

Smarr, säkert gott både med och utan strössel:) Härligt när det kladdar riktigt!

MrsSunshine sa...

Åh, dessa ääälskar mina barn! Det är nog dags att görea dem igen. Själv tycker jag faktiskt att det blir lite väl sött...;-)

Jennys matblogg sa...

Så gott med kladdkakemuffins :)