Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 18 oktober 2011

Fylld kycklingfilé och rostade rotfrukter

I helgen gjorde jag en fantastiskt god kycklingrätt. Imponeras av vad man kan trolla fram från ett kylskåp som man egentligen tycker är ganska tomt. Men så tittar man lite längre in på hyllorna och rotar i lådorna så hittar men lite av varje och inspirationen sätter igång i huvudet. Johan tyckte att såsen blev väldigt god och jag jublade över rostade rotfrukter som det var alldeles för längesen jag gjorde. Det hör ju hösten till. Vackra färger på plåten som tyvärr inte blev lika snyggt efter att ha rört runt lite då och då i ugnen.

Morot, rödbetor och palsternackor var vad som fanns hemma. Lagom stora bitar. Krydda med salt, peppar och blanda runt i olja. Grilla på 225 grader tills de är mjuka. Rör runt lite då och då så det blir färg runtomkring.


Kycklingfilén fyllde jag med fetaost, soltorkade tomater och vitlök. Till två stycken filéer mixade jag en vitlöksklyfta, ca 6 st soltorkade tomater (torkade) och en halv bit feta (apetina). Skar en skåra längs filéen som jag la fyllning i. Stack några tandpetare igenom så att de höll ihop. Stekte ett par minuter på varje sida i en stekpanna så de fick färg och la sedan över dem i en ugnsfast form. Gjorde en snabb och enkel sås i stekpannan direkt efter jag stekt filéerna. Hällde på 2,5 dl matlagningsgrädde, 1 msk kycklingfond och 2 msk balsamvinäger. Rörde runt, kokade upp och hällde i formen med kycklingen. På filéerna la jag fetaostblandningen som blev över. Körde kycklingen klar i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter. Kolla så saften från kycklingen är klar. Tiden beror på hur stora filéerna är.



8 kommentarer:

Matarkivet sa...

Piffigt och gott! Ugnsbakade rotfrukter äter vi med ganska ofta, så gott!

Kim sa...

Så fina färger med rotfrukterna. Och den där såsen. OMG.

Pernilla sa...

mmmm. gott! det är tråkigt det där att man ska behöva röra om bland rotfrukterna, de är ju så himla fina när man ställer in dem.

och var i hela friden har du köpt saltströssel och polkaströssel? svara!

Tinas skåpmat sa...

Rostade rotsaker är awesome! och en klar favorit senast är rödbetor med smulad feta på o ringlad honung! =))

Helena Ljunggren sa...

Ugnsrostade rödbetor är verkligen dängande gott! Alldeles sött och salt i samma tugga :) Sånt gillar jag... :D

Lätta och Goda recept sa...

Den här rätten hade jag gärna smakat på, ser supergott ut.

Remsan sa...

Jag tvekar inte det minsta - detta måste varit supergott! Kycklingen och dess sås innehåller ju bara godsaker. Rotfrukter i ugn tycker jag man gott kan frossa i så här års. Jag älskar det.

Freedomtravel sa...

Låter väldigt gott! Älskar rotfrukter i ugn, men brukar inte göra rödbetor. Borde kanske prova det...