Vinter/Vår

Vinter/Vår

fredag 26 mars 2010

Skaldjurscanneloni

Jepp. Det blev Canneloni. Idétorkan fortsatte och det blev det första jag tänkte på. Försökte mig på ett tappert försök att surfa runt och inspireras men var inte på det humöret igår
Så här blev det i alla fall:
Börja med tomatsåsen. Hacka en halv gul lök, en halv solovitlök och fräs i smör i en kastrull. Krydda med torkad oregano och basilika och fräs med en stund. Tillsätt en matsked tomatpuré och fräs lite till och häll därefter i en burk med krossade tomater. Salta, peppara och krydda med lite cayennepeppar och låt koka. Ju längre destå bättre och godare!

Hacka en halv gul lök och en halv solovitlök. Fräs i smör i en stekpanna. När löken mjuknat, häll i en påse sköljd bladspenat. Fräs tills spenaten mjuknat. Blanda en burk kesella 10% med en burk kräftstjärtar. Tillsätt spenatblandningen när den svalnat något. Krydda med salt och peppar.
Dela ett paket färska lasagneplattor i fyra delar. Då blir det stora canneloni. Självklart går det även att göra flera mindre. Fördela fyllningen och rulla ihop och lägg intill varandra i en form.
Häll tomatsåsen över rullarna. Hacka valnötter och lägg ovanpå. Grädda i ugn på 200 grader i ca 25 minuter.

Riv parmesanost och lägg över efter gräddningen.

Servera med ruccolasallad, fetaost och självklart lite balsamglaze. En härlig italalinsinspirerad rätt som får oss att längta ännu mer efter våran Romresa som det bara ät två veckor kvar till nu!! OOooooiiiiiii!!!

7 kommentarer:

Karin sa...

Vad gott, detta vill jag göra någon dag.

Alexander sa...

Sjukt gott!
Haft en bra helg sofar?
/A

Unknown sa...

Vad kul med skaldjurscanneloni - måste testas!

charlotta sa...

åh, jag älskar canneloni! grymt gott. kul att även ni kör med rom-uppladdning, visst ska det bli skönt att komma iväg?! om du har några bra mat-tips i rom får du gärna hojta till, jag har inte varit där på några år och skulle gärna hitta ett riktigt bra ställe.

vanilla sky sa...

Både låter och ser underbart gott ut! Skaldjur är ju bara mums!

Nina sa...

Åh, vad gott det ser ut! Jag har funderat på att göra canneloni massor av gånger men inte riktigt kommit till skott. Nu ska jag minsann testa=) Många bra recept här också!

Helena sa...

Åh jag älskar verkligen canneloni, har inte testatt denna kombinationen så det kanske man borde göra!