Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 17 mars 2010

Fiskonsdag

I dag fortsatte jag mitt trolleri i köket. Lite "slattar" med råris som jag har flyttat runt i mitt skafferi, grönsakersbitar i kylen och lite färsk fisk från fiskvagnen. Av detta blev det dagens kvällsmat.

Strimlade en motot, en liten bit rotselleri och en vitlöksklyfta på grova sidan på rivjärnet. Fräste mjukt i smör i en gryta. Hälle i det sköljda råriset (ca 2 dl) och tillsatte dubbla mängden vatten, kycklingfond och salt. Kokade enligt anvisningarna på förpackningen av riset. Jag lät det koka i ca 15 minuter och stängde sen av plattan och lät det dra klart.

Hade köpt en stor bit torskfilé (nästan 500g) som jag skar i minre bitar och la i en form. Pressade limejuice över fisken. Hackade röd chili och skar båtar av en röd lök och la ovanpå. Blandade en burk lätt creme fraiche med hackad färsk dill, en dutt fiskfond, citronjuice, salt och peppar. Hällde detta över fisken och gräddade i ugnen i ca 20-25 minuter på 200 grader. Innan servering la jag kräftstjärtar ovanpå fiskgratängen.

Rotfrukterna gav god smak åt riset. Torsk är ju en ganska smaklös fisk men med lite kräftstjärtar, citron, dill och chili blev det bra smak på rätten.


Smaskens!

5 kommentarer:

Malin sa...

Visst är det kul att "koka soppa på en spik", att göra en god middag av olika saker man råkar ha hemma? Vi äter väldigt lite fisk, måste lära mig flera recept, ska nog testa ditt, lät gott!
Kolla in Kapphal oxå, jag har alltid köpt jeans på Lindex oxå men nu så hittade jag drömjeansen på Kappahl...

Helena Ljunggren sa...

Mmm, sån där mat gillar jag. Skåprensar-mat!

Remsan sa...

Det blev ingen dålig skåp-rensar-mat heller! Mums!

Tina´s Mat sa...

Det är kanonkul att göra skåprens, det kan skapas fantastiskt goda måltider vid sådana tillfällen!

KarinW sa...

Hjälp vad gott det där ser ut! Som jag tjatat om att laga fisk här men det blir så sällan. Riktig lyxmiddag det där!