Vinter/Vår

Vinter/Vår

fredag 2 oktober 2009

Fisksoppa

Det har helt plötsligt blivit höst och det är nollgradigt och bitig kyla på morgonen när man cyklar till jobbet. Mössa och vantar på och sen cykla sig varm. Idag när jag cyklade hem var det klarblå himmel och solen sken och var både varm och frusen när jag cyklade hem. Bitigt om öron och händer medan kroppen var varm av ansträngning och solsken.

Dagar som dessa blir man sugen på rykande varm soppa. Men ändå lättsamt. Jag bestämde mig för att göra en fisksoppa. På jobbet hann jag inte tänka så mycket så jag bläddrade igenom några tidningar och surfade på några receptsajter när jag kom hem. Hittade inget recept i sin helhet men väl inspiration. Som vanligt ungefär. Insåg att det mesta som behövdes fanns i mitt kylskåp, endast fisk saknades. Så jag jag promenerade raskt över gatan och var glad att jag slapp ge mig in på Kvantum en fredageftermiddag. Tio nummer före i fiskvagnen gick snabbt. Jag köpte torsk, lax och räkor till min soppa. I kylen ställde jag en flaska vin som vi köpte i Kroatien, på Hvar. Funkade både i soppan och i glasen.






I ett nummet av Laga Lätt hittade jag recept på en chiliaioli som jag gjorde för att ha till soppan: 2 msk citronsaft, en halv pressad vitlök, 1 tsk sambal oelek och en äggula blandades. Vispa och tillsätt 1 dl olja. Jag hade jordnötsolja som är neutral i smaken. Lite salt och peppar och sen fick den dra till sig i kylen.
Till soppan hade jag 4 st potatisar skalade i bitar, 1 morot i bitar, två rivna vitlöksklyftor och en halv purjo i grova strimlor. Stekte i en gryta i smör. Tillsatte två fiskbuljongtärningar, ca 2 dl vitt vin och vatten så att det lite drygt täckte. Kokade tills potatisen blev mjuk. Tärnade två tomater och la i tillsammans med några kvistar timjan, salt och peppar. Kokte upp tillsammans med en burk lätt creme fraiche. Tillsatte därefter fisken i tärningar och skalade räkor.
Serverade med chiliaiolin. Mumsfilliaba!!

Inga kommentarer: