Vinter/Vår

Vinter/Vår

lördag 27 augusti 2011

Vegetarisk Medelhavspaj

Lördag morgon. Även om jag är trött orkar jag inte ligga och sova hur länge som helst. Helt slut i kroppen efter gårdagens konsert med Timbuktu och Hoffmaestro. Bra konserter men lite jobbigt att stå rakt upp o ner så länge. Det var en underbar sensommarkväll. Varmt och skönt!! Inte lyssnat så mycket på Hoffmaestro och var inte helt i min smak rakt i genom. Men Timbuktu är ju störtskön!!

Gårdagens värme har övergått till en regnig lördagmorgon med blixtar och dunder. Skönt att rensa luften lite. I kväll ska sambo, bror, svägerska, svåger mfl springa Midnattsloppet. Håller tummarna att det har slutat regna då.

Innan gårdagens konserter behövde vi lite mat i magen. Gjorde en Vegetarisk paj. Bara jag säger "vegetariskt" för Johan får jag en skeptisk blick. Men det funkade. Han älskar paj och han blev proppmätt!

Vegetarisk Medelhavspaj
125 g smör
3 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten

Nyp ihop rumstempererat smör med mjöl och vatten. Låt degen stå i kylen i ca en halvtimme. Tryck ut i ett pajskal. Nagga botten med en gaffel. Förgrädda på 225 grader i 15 minuter.

1/2 röd paprika
1/2 gul paprika
1/2 zucchini
1 röd lök
2 vitlöksklyftor
1 pkt fetaost
10 st torra soltorkade tomater
1/2 kruka färsk basilika
3 st ägg
3 dl standardmjölk
10 st körsbärstomater

Skär paprika och zucchini i bitar. Skala och klyfta löken. Skala och skiva vitlöken. Fräs alla grönsakerna i smör i en stekpanna tills de blivit mjuka. Krydda med salt och peppar.

Lägg alla grönsakerna i botten på pajskalet. Smula över fetaosten. Strimla soltorkade tomater och basilika. Halvera/kvarta (beroende på storlek) körsbärstomaterna och lägg i formen. Vispa ihop ägg och mjölk. Krydda med salt, peppar och chilipulver. Häll i pajen. Grädda i ca 30 minuter på 225 grader.

Till pajen hade vi vitkålssallad. Typ pizzasallad. Grovt hackad färsk vitkål som snabbt blandats ihop med olivolja, vitvinsvinäger, salt och peppar.

Vi drack Kullamust till. Hittade denna på Systembolaget. Fanns i tre olika äppelsorter. Koncentrerad och god smak.


9 kommentarer:

Kim sa...

Ha ha jag tycker också att det är jobbigt att stå rätt upp en längre tid, men jag är ju inte gravid jag..! Jag får hitta på någon annan "ursäkt" :)
Paj är så bra tycker jag, man kan slänga i det man råkar ha hemma.
Ha en bra fortsatt helg, hoppas som sagt att det slutar regna snart...

Katarina sa...

Låter väldigt gott!

Mårtenssons kök sa...

Allt som heter någonting med "Medelhavs" låter alltid så himla gott, beror väl på alla goda grönsaker som är i:)
Kul att det finns lite fler alkoholfria alternativ nu för tiden, istället för bara vatten!

Ha en fortsatt skön helg,
M

Anonym sa...

Låter som en sjukt god paj! Hoppas du får en riktigt skön lördagskväll!

Ann-Louise sa...

Det här låter som en riktig höjdarpaj! Y-U-M-O! Det sista jag hann göra innan min dotter föddes var att gå på Madonnakonserten på Ullevi. Några timmar senare föddes hon... ;)

Millas Hälsoblogg sa...

Vilken härlig paj. Passar mig perfekt

Charlotta sa...

Skeptisk blick haha. Pajen ser himla fin ut! Inga skeptiska blickar från mitt håll, kan jag lova :=)

Kram!

MÅ Gott sa...

Det låter som en paj i min smak! Jag är inte jätteförtjust i äggstanning, men med så mycket goda grönsaker så!

Tyvärr är barnen dåliga på varma grönsaker, men det kan vara värt ett försök.

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Vilken fruktansvärt fin pajform! Blev lite kär innan jag ens läst receptet! Mmmm, låter riktigt, riktigt gott <3