Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 21 augusti 2011

En riktigt härlig lördag

Håll i er för nu kommer det en bildkavalkad efter en riktigt härlig lördag. Var så svårt att begränsa/dela upp detta inlägget så jag jag kör "all in"!

För andra gången var vi ett gäng Göteborgsmatbloggare som träffades för lite matnerderi. Platsen var kl 12 på Järntorget. Målet var Bondens Marknad i Haga och därefter fika/lunch. Och vädret då?! Kanooon!! Överraskande varmt och gott! Perfekt för marknadsbesök och uteätarlunch.

Vi tittade, klämde, kände, hmm:ade och mmm:ade och diskuterade vad man kan göra med alla godsaker.

Ann-Louise hade sin söta dotter Vera med sig. Notera den stora påsen med efterlängtad kål som hänger på handtaget...

Karin, Karl, Tina och Kim diskuterar och småäter på det fantastiska knäckebröd som Johanna tagit med sig för att bjuda oss på. (Johanna hamnade tyvärr aldrig på foto. Inte heller Åsa som dök upp lagom till lunchen.)

Karl och Tina hade av en händelse planerat en helg i Götet och blev inbjudna till träffen då de efterlyste Göteborgstips på Picki-bloggen. Kunde det blivit bättre?!

Vi åt lunch på En Deli Haga. Ett nytt ställe för mig. Café, Restaurang och butik i ett. De flesta valde att äta "Helglyxtallriken" där de plockar i hop ett gäng med vegetariska godsaker åt en. Serveras med fantastiskt bröd, soppa och kaffe på maten. Jag tror att linsbullarna var godast. Eller vindolmarna. Eller..... ALLT!

Man kunde även välja Pitarulle och välja fyllning från delidisken. Kaffet och brödet kommer från da Matteo. De säljer även Lejonet och Björnens glass. Snacka om himmelriket för ett gäng matbloggare.

Köpte inga grönsaker på marknaden med dock lite honung. Vanlig naturell och en smaksatt med Lime. Båda KRAV-märkta och kommer från Hjo. Tog även en sväng på Gustav Adolfs Torg innan jag åkte hemåt. Mycket folk!! Köpte Lemon Curd (blir aldrig av att jag gör egen) i ett stånd med engelska produkter. Kunde inte heller slita mig från den Italienska kakmontern där man köpte kakor i lösvikt. Livsfarligt!! Lite dyrare än tänkt. Men oj, så gott!!

Åkte hem och vilade några timmar inför kvällens bravader. Kulturkalaset har ju pågått i stan i veckan och vi var där först i går kväll. Tradition att äta hos Extreme Food. Johan åt spett med känguru, struts och kyckling. Ris och Jordnötssås serverades till det. Jag åt Chiligryta med ostsås, nachos och ris. Gott och lagom hett. Vi satte oss, som många andra, längs kanalen och åt våran mat.

Två konserter blev det på kvällen. Soundtrack of our Lives och Mustasch. En riktigt härlig lördagskväll och massor av folk! Trötta i ryggar och ben åkte vi hem och däckade!

Ebbot!! Har inga ord! Han är bara helt grym!

Massor av folk på Götaplatsen för att se Mustasch. Tog några foton när vi var på väg därifrån. Bra ljud och blick en bit ner på Avenyn. Sångaren Ralph ser man mellan benen på Poseidon.:)

Tack inblandade för en fantastisk dag!! Känns som man fick en sista oväntad bit av sommaren att ta med sig in i hösten.
***

16 kommentarer:

Katarina sa...

Vilken härlig och aktiv dag :) Helglyxtallriken ser så god ut!

Ann-Louise sa...

Det var himla roligt att ses igen och vilka fina bilder du tog! Jag gjorde en massa grönkålschips i ugnen igår med olivolja, salt och sesamfrön och det blev såååå gott. :)

karin - trattoria sa...

åh jag ångrar lite att jag inte köpte limehonungen...det var ju så smarrig! tack för en fin dag! :)

Postgårdsromantik sa...

Så mysigt Ni verkar ha haft det! Alla dessa småburkar med roliga innehåll - ett tu tre hart man köpt på sig betydligt fler än vad man kanske tänkt sig. Men alltid roligt att tetsa. Hmmmm. Kängrukött - låter spännande.

//Postgårdsromantikerna

Remsan sa...

Vilken dag! Vilka roliga träffar ni har! Är så avis... Vill också träffa er alla IRL :-) Och herre gud så mycket god mat!

Martina sa...

Ser ut som en riktigt härlig dag. Var på matmarknaden på Gustaf Adolfs torg idag, tyckte det var jättebra!

Kim sa...

Så fina bilder, jag är glad att folk (alltså alla utom jag) orkar ta med sig kamerorna..!
Tack även för en fin förmiddag igår, hoppas att vi ses igen snart.

Åh Ebbot. En favorit. Vi ska till Slussens Pensionat och kolla på TSOOL i oktober, det ser jag fram emot.

Anonym sa...

Häftig lördag... själv hamnade man på både miss Li och Timo i fredags... bägge vart grymt bra, mer konserter åt folket!

// Ida

Mårtenssons kök sa...

Vilken härlig lördag och vilken matdag! Kan inte mer än hålla med Remsan vi vill också träffa allahoppa IRL...

Fru Reija sa...

Lät ju så härligt !
Mustasch dom kan leverera :)
Vad gott det ser ut då :)
Kurr i magen *S*

KRAM

Pernilla sa...

åååååh, vilken härlig dag! nu blir jag riktigt avis :(

vi funderade också på att gå och se mustasch, men eftersom jimmy går upp 3.20 på morgnarna så blev det inte så... men det blir väl fler gånger förhoppningsvis!

tina sa...

Nej, det kunde inte blivit bättre. Tänk vilken lycka för oss att få hamna mitt i er matbloggsdejt, det gör jag gärna om. Tack för en fin lördag, kul att höra att även kvällen blev kul!
:-)

Therese sa...

Oh Bondens Marknad, längtar tills den drar igång i Malmö igen. Andra gången jag blir tipsad om det där deli-stället, får kolla upp det under nästa GBG-tripp!

Plommonet sa...

Åh, vad fint, det ser precis så mysigt ut som det kändes! Jag lyckades med konststycket att vara alldeles för mätt alla gånger jag tänkte testa känguruburgare... jag får ta en tripp till deras affär någon gång istället! :)

Matarkivet sa...

Vilken ljuvlig helg du haft, det förmedlas så väl i texten!

Emma sa...

Vad kul med matbloggsträff!
Och den där vegetariska tallriken såg riktigt god ut, fina bilder.