Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 30 augusti 2011

Ett fantastiskt bröd

I söndags hade vi löpar-brunch hos syrran. Ja, brunch fick även vi som inte sprungit Midnattsloppet kvällen före. Eller...det var vi som fick göra den. Jag stod för proteinerna: bacon, köttbullar och prinskorv. Syrran fixade smoothie, melon, pannkakor och ett fantastiskt gott bröd som hon bakat. Dessutom tydligen väldigt enkelt att göra.


5 dl fingervarmt vatten
1 dl mjölk
25 g jäst
2 tsk salt
1 msk honung
12,5 dl vetemjöl (eller 1,5 dl grahamsmjöl plus resten vetemjöl)
mjöl till utbakning
  • Blanda vätska, jäst, salt och honung.
  • Rör ihop med mjölet till en lös deg.
  • Strö vetemjöl över degen och låt den jäsa 1-1,5 timme
  • Sätt ugnen på 250 grader.
  • Ös ut degen på mjölat bakbord. Knåda inte! Strö mjöl över degen, platta ut och skär i ca 20st oregelbundna bitar. Lägg på bakplåtsklädd plåt.
  • Grädda direkt, utan en andra jäsning, i ca 20 minuter.
Härliga luftbubblor och lagom hård yta. Ljumna så smöret smälter med ost och hemmagjord jordgubbsmarmelad.
***

11 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Så gött med brunch, även om man själv får bidra lite:) Och så lite hembakat på det, mmm.

Remsan sa...

Brunch är bäst! Dagens första mål är bäst och kan man göra den större till en brunch är det en bättre.
Det här brödet har jag bakat många gånger! Fast jag gör baguetter. Så alla ni som funderar på att testa det -gör det!

Maria sa...

Åh, men det där brödet skulle min syster formligen äälska. Hon är ett stort fan av ciabatta-bröd och kan tänka mig att detta blir lite så :)

Matarkivet sa...

Snacka om lättbakat! :) Och brunch är sjukt gott, så är det bara.

Erika Skogly sa...

Du frestas med bröd, kvinna! Jag som kör low carb... Det är nästan så man känner doften genom skärmen...

Pernilla sa...

mmmm, brunch är fina grejer! att inte jag tänkte på att ha midnattslopps-brunch, inte för att jag eller någon jag vet om sprang, men det hade ju varit en rolig grej ju :)

jag tittar bara på robinson för att det är roligt när paolo blir arg på deltagarna för att de är så mjäkiga, haha.

Victoria sa...

Vad gott! :D

Victoria sa...

Vad gott! :D

Kim sa...

That's my type of bröd. Enkelt och gott! Funderar om det kan passa till en kräftskiva?

Moma sa...

Jag mindes den här blogg-träffen och att du hade bakat ett prisat bröd och nu när jag skulle kika in för receptet och baka det ser jag att det är samma bröd som jag brukar nattjäsa, gott som sjutton.

Jag brukar göra på manitoba cream mjöl i stället för vetemjöl, det ger ett lite luftigar bröd med större bubblor i.

Fast nu bakar jag som du, utan nattajäsning :-)

Jenny sa...

Vilket underbart bröd!