Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 28 augusti 2011

Söndagsutflykt till Gunnebo Slott

Det har varit en intensiv helg och det känns i hela kroppen. Många tappra löpare sprang Midnattsloppet i ösregn igår. Jag stod iklädd regnkläder och gummistövlar och hejade på Johan, svåger, lillebror med sambo. Den blötaste kvällen på Avenyn på länge:).

I förmiddags var vi hos syrran och käkade traditionell brunch dagen efter ett lopp. I eftermiddag tog vi med lillebror med sambo till Gunnebo Slott. Tog en promenad i slottsträdgården och kollade in de fantastiska odlingarna i köksträdgården. Alla trädgårdarna är KRAV-märkta. De odlar äppel, päron, rotfrukter, blommor, kryddor... Solen tittade fram och det blev en härlig eftermiddag.

Kronärtskockor hade jag ingen aning om hur de växte

Svartkål?

Vi tog en fika i Kaffehuset. Där serverar de en härlig buffé med grönsaker från den egna trädgården. Men vi gick på det söta. Allt var hembakt och såg fantastiskt gott ut. Jag valde en vaniljbulle med röda vinbär i. Drack ekologisk lemonad som var läskande och god. Johan tog en arraksboll som jag aldrig hann smaka. Härligt att sitta ute i solen och njuta en stund.


Nu laddar jag inför den sista arbetsveckan på ett tag. En märklig känsla. Man får ju höra lite historier men hoppas få ett par veckor med vila, fika, bak, pyssel innan det är dags för det nya livet.
***

9 kommentarer:

Karin sa...

Så mysigt det ser ut! Perfekt utflyktsmål :)

Mårtenssons kök sa...

Vilken härlig utflyktsdag ni haft, ser ut som ett finfint väder dessutom!

1 vecka kvar? Hjälp vad snabbt det går, vi tycker det inte är så länge sedan avslöjandet...
Ha en bra sistavecka:)

Katarina sa...

Vilken trevlig dag ni hade!

Maria sa...

Sv. Absolut, det var fryst mango jag använde mig av jag med. Tycker det är gott när smoothien är riktigt kall.

Nina sa...

Sista arbetsveckan, va härligt! Visst är det en skum känsla att veta att man inte ska tillbaka på ett bra tag. Hoppas du hinner vila, baka, träffa vänner och göra allt annat du vill innan bebisen gör entré!

Matarkivet sa...

Vilket fint väder ni lyckades hitta. Var i Götet i helgen och tyckte det regnade hela tiden!! Jättetrevligt utflyktsmål.

Remsan sa...

Sista arbetsveckan, härligt! Åh, så spännande. Nu närmar det sig. Hoppas du mår bra och att du får lite tid hemma nu innan bebisen kikar ut.

Tant Gul sa...

Blir inspirerad av utflykten. Kanske vi skulle göra något såndant helgen som kommer. Hoppas du/ni..:-) mår bra.

Emma sa...

Trevligt med utflykt!
Jag visste inte alls att kronärtskockor växte sådär, fast det är ju logiskt nu när man ser det.