Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 21 februari 2011

Chokladpudding - favorit i repris

Ett av mina populäraste recept som folk surfar in på här är Chokladpudding som jag gjorde och bloggade om för nästan exakt ett år sedan. Blev sugen på att testa igen om det verkligen var så gott som jag kommer ihåg. Det gäller att komma ihåg att det är skillnad på chokladpudding och chokladmousse. Chokladsmaken i pudding är inte alls lika framstående och inte lika krämig och gräddig smak som en mousse. Men hemmagjord chokladpudding är attans mycket godare än pulver-pudding som man gjort många många gånger! Och inte alls lika mycket socker kan jag tänka mig.

Receptet kommer från Per Morbergs fantastiska kokbok: Scenen, livet och konsten att laga mat.

5 dl standardmjölk
5 msk maizena
3 msk strösocker
3 msk kakaopulver
1 uppvispat ägg
1 msk vaniljpulver

Blanda alla ingredienser i en kastrull. Värm under omrörning tills krämen börjar sjuda och bli tjock. Låt den svalna.

Häll krämen i en stor skål eller i portionsskålar. Låt kallna i kylskåp 3-4 timmar.

Måste erkänna att jag faktiskt misslyckades när jag svängde ihop denna i lördags. Den stelnade aldrig och var lika rinnig på söndag förmiddag. Suck! Men i stället för att slänga hällde jag tillbaka den i grytan och kokte upp den igen och lät den bli något tjockare. Sen stelnade den snabbt. Så det blev söndagsgott istället!

Servera med lättvispad grädde och skivad banan. En riktig klassiker!

***

10 kommentarer:

Ann - Tänk om jag ändå hade en blogg... sa...

Hej Sofie!

Har aldrig testat att göra egen chokladpudding men det låter väldigt gott.

När det gäller fläskfilérätten med vitlök så måste man ha marinerade vitlöksklyftor för det är därifrån alla goda smaker och kryddor kommer.

Mårtenssons kök sa...

Vi har bara gjort chokladmousse, men egen chokladpuddng ska vi absolut prova på att göra. Vet precis vem vi ska bjuda den på...

Cupcakesfluffan sa...

Måste verkligen ta och göra egen chokladpudding

Fridas kök sa...

Jag ÄLSKAR chokladpudding, speciellt köpevarianten från Ekströms (mest för att jag aldrig ätit någon annan... hehe). Måste testa ditt recept, jag sparar det!

Remsan sa...

Jag tycker bättre om chokladpudding än mousse. Men har inte gett mig på att göra egen någon gång. Ska testa ditt recept. Blir lite nostalgi ;-)

charlotta sa...

chokladpudding är ju himla gott! men som så många andra har jag aldrig gjort det själv innan. det är ett ganska kul alternativ till efterrätt! kanske något för nästa SHO :=)

Anonym sa...

Jag har faktiskt alltid foredragit Ekstroms framfor mammas hemmagjorda, men nu blir jag sugen pa att testa detta receptet!

Erika - Bakglädje sa...

Jag har aldrig gillat pulvervarianten av chokladpudding. Ska nog testa det här receptet. :-)

tina sa...

Jag vet någon som m-å-s-t-e äta chokladpudding i helgen, och jag tror bestämt att det är jag! ;-)

Anonym sa...

Tack så jättemycket för att du skrev med ditt "misslyckande", det räddade min pudding!