Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 24 februari 2011

Ärtsoppa

I går kokade jag ju storgrytan med Ärtsoppa. Härligt att ta fram i kväll efter jobb och en liten löptur (inte så långt, inte så snabbt, men skönt). Koka upp, smaka av med mer kryddor och tillsätta tärnad julskinka (ja, nu är den snart slut).

Ärtsoppa 8 portioner
5 dl torkade gula ärtor
1,5 l vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 gul lök
1 morot
salt o peppar
torkad timjan
  • Lägg ärtorna i blöt i rikligt med vatten 12-24 timmar.
  • Skölj ärtorna och koka i en rymlig kastrull med vatten, salt, timjan, buljong, hackad lök och morot.
  • Låt sjuda 1-2 timmar. Skumma och plocka upp tomma skal som flyter upp till ytan. Rör om då och då.
  • Servera rykande het med en klick senap i.
  • Smaka av med mer kryddor
Har en helg framför mig med massor av skojigheter. Ska försöka klämma in ett besök på matmässan "Passion för mat" som är i Eriksbergshallen här i Göteborg i helgen. Någon mer som ska gå??
***

9 kommentarer:

Lisa sa...

Ååå ärtsoppa är så sabla gott. :D
Men det blir nog lite svårare att lura i min man under annat namn. :P
Jag hade faktiskt planer på att åka, men det blir kalas för sonen som fyllt tre i stället.
Hoppas att ni får det trevligt å gott. :)

Erika - Bakglädje sa...

Ärtsoppa har jag aldrig gjort själv (bara grön ärtsoppa). Kanske dags att prova.

Vegohimlen sa...

Ärtsoppa är fantastiskt gott.

Fridas kök sa...

Vad duktig du är som springer! Mmm, vad gott med ärtsoppa! Det har jag aldrig gjort själv, men älskar när svärmor bjuder på sin hemgjorda. :-) Och det är livsviktigt att det är senap till. ;-) Trevlig helg!

Erika Skogly sa...

Åååååh så gott. Hemmagjord ärtsoppa. Det är år sedan. ÅR! Mums!

charlotta sa...

jag vet inte riktigt om jag ska gå ännu. sist vi var där var det så sjukt mycket folk att det liksom blev jobbigt snarare än roligt, men vi får se!

Emma sa...

matmässa? hur kunde jag missa detta? Vill gå men lite långt ;)

Anonym sa...

Vad fin den ser ut, trots att jag inte gillar artsoppa. :)

Mårtenssons kök sa...

Älskar ärtsoppa, så himla gott med hemlagad!
Redig tös som är ute och springer, är det inte vansinnigt kallt?

Hoppas du får en bra och kulig helg!