Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 28 februari 2011

Köttfärssoppa

I dag fick jag spö i badmintonen. Vi brukar spela dubbel men idag var vi bara två så det blev lite tuffare match. Var väldigt jämnt länge men jag höll inte matchen ut. Grattis Ida och tack för god match!

Vi hade bestämt att det skulle bli Köttfärssoppa till kvällsmat idag. Hade lite nötfärs över och de flesta andra ingredienser tillhör basförrådet.

Hittade ett recept i tidningen Buffé (2/11) som jag utgick från. Ersatte lammfärs med nötfärs och hade även lite morötter i. Här kommer mitt recept för 4 portioner:

200 g nötfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
6 små potatisar
2 morötter
1 medelstor röd paprika
2 tsk spiskummin
2 tsk paprikapulver
1 tsk curry
1 tsk rosmarin
1/2 färsk röd chili
3 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater (400g)
1 liter vatten
1 köttbuljongtärning
  • Skala och finhacka lök och vitlök. Skala och skär potatis och morötter i ca 1 cm stor tärningar. Dela, kärna ur och skär paprikan i 1/2 cm stora bitar.
  • Fräs färsen tillsammans med alla kryddor och tomatpuré i en stekpanna.
  • Fräs lök och vitlök i olja i en kastrull ett par minuter tills den blivit mjuk. Häll i färsen, potatis, morot, chili, tomatkross, vatten och buljong i kastrullen. Koka upp och smaka av med salt. Låt koka i ca 30 minuter.
Servera rykande het soppa med en klick creme fraiche. Mycket god soppa, god kryddning som skulle bli om möjligt ännu godare med lammfärs. Testar jag nog nästa gång. Johan tyckte att det smakade lite som Gulasch (som han älskar). Så det gick hem!!
***

6 kommentarer:

charlotta sa...

den ser verkligen god ut! man borde kunna ersätta köttfärsen med quorn, väl? trist med badmintonen, du får komma igen nästa vecka :=)

Foodelicious.se sa...

Ser riktigt gott ut och perfekt mättande. Lite gott vitlöksbröd till det är inte fel heller :-).

Annika sa...

Köttfärssoppa är ju mumma! Har en liknande variant på min blogg. Och kakan på min blogg som du kommenterade är helt underbar! Du måste verkligen prova den!

Mårtenssons kök sa...

Köttfärssopa är väldans gott och passar kanon i kylan.

Cupcakesfluffan sa...

Köttfärssoppa är himla gott det

Michael sa...

Köttfärssoppa :) Jag har för tillfället köttfärsförbud. När P var sjuk önskade han sig spagetti och köttfärssås. Jag köpte en megapaket på tre kilo och gjorde köttfärssås. Sen har vi ätit köttfärs så vi håller på att svimma, till spagetti, piroger, gratänger och annat. Men varför kom jag inte på soppa. Tack för tipset!