Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 7 februari 2011

Pytt i Panna

Hua....vilket skitväder det är ute! I morse när jag cyklade till jobbet hörde jag fågelkvitter, efter lunch vräkte snön ner och när jag cyklade hem var det både ösregn och motvind. Är det våren som är på väg!? Jag hoppas....

Potatisen till kvällens Pytt i Panna kokte jag redan i går. Tärnade och stekte i smör tills den blev genomvarm och fick en fin gyllenbrun yta. La åt sidan. Tärnade en gul lök som jag brynte i smör tillsammans med en bit tärnad julskinka. Kryddade med oregano. La ovanpå potatisen. Stekte några ägg. En bit julskinka mindre. Det är en skön känsla att göra av med rester. Känner mig så nöjd då!

Servera Pytten med med inlagda rödbetor och ketchup. Rödbetorna la jag in i höstas och har förvarats i en stooor burk i kylen. Nu är den borta. Vad tomt det blev!!:)

***

6 kommentarer:

Fridas kök sa...

Vad gott med hemgjord pytt, slår den köpta med hästlängder! :-) Duktig du är som cyklar till och från jobbet, det är rätt skönt va? Får både frisk luft innan och efter...

Pernilla sa...

ja fy hulingen, vilket aprilväder det har varit idag! tur att jag har haft mina nya gummistövlar att traska runt i :)

gott med hemgjord pytt, det är annat än den man fick i skolan det! och får hemma när pappa ska laga maten, haha.

charlotta sa...

gick hem från gymet innan och höll på att blåsa bort. rrrys. innan idag bakade jag förresten rågkakorna som du skrev om, de var supergoda!

Helena Ljunggren sa...

Hemmagjord pytt slår vilken dyr pyttipanna som helst :)

Anonym sa...

Jag är nog den enda i hela världen som aldrig gjort egen pyttipanna. Undra varför! Det är ju så himla gott! :-)

Anonym sa...

Hemmgjord pytt borde man gora oftare, det ar ju saaa gott! Och lagga in rodbetor, det har jag faktiskt aldrig gjort.