Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 20 januari 2011

Inget skoskav här inte!

Efter två trevliga, inspirerande och givande dagar i Stockholm med jobbet är det vardag igen. Men snart helg och i morgon har vi bestämt att vi ska äta Tapas till fredagsmys. Någon som har något bra förslag?? Johan har önskat Ostcrostini och tänkte nog även göra baconlindade dadlar. Men något mer måste jag göra. Hjälp!!

I kväll testade jag ett nytt träningspass: NIA. Det var väldigt speciellt. En kombination av kampsport, dans och Yoga. Inte jättejobbigt, inte jättesvettigt men fick andas, leka och sparka loss.:)

Till middag blev det Lammskavsgryta med nudlar. Har använt flera olika sorters skav förut men aldrig Lammskav. Blandade ihop lite av vad jag hade hemma och det blev riktigt gott!!

1 pkt lammskav
2 morötter
10 cm purjolök
1/2 zucchini
1 vitlöksklyfta
1 gul paprika
2,5 dl matlagningsgrädde
1 msk dijonsenap
2 msk sweet chilisås
kinesisk soja
salt och peppar
färsk timjan
  • Bryn skavet i smör i en stekpanna och dra i sönder det i småbitar.
  • Skala och skär alla grönsaker i lagom stora bitar.
  • Woka tillsammans med skavet hastigt.
  • Häll på grädde och smaksätt med dijon, sweet chili, soya, salt, peppar och hackad färsk timjan. Koka i hop och smaka av.
  • Servera med äggnudlar, dutta på lite soja och garnera med timjan.
En tallrik till mig, en till Johan och en matlåda till i morgon

Det bästa med denna dagen var att jag cyklade till jobbet. För första gången på över en månad. Jepp, det var kallt och lite småhalt men sååå skönt!! Lycklig!

***

9 kommentarer:

tina sa...

Jag har ju en tapasbok någonstans, med var är den tro? Hm. Små mini bruschettas? Grillad paprika med fyllning? Åh, jag vill också ha tapas!

Remsan sa...

Åh hå hå... Tapas... Jag kommer! Skaldjurstokig som jag är så hade jag valt några heta räkor/scampi, chevice (stavas det så?) på pilgrimsmussla el vitlöksgratinerade grönmusslor. Det finns ju så mkt gott i tapasväg. Lufttorkad skinka ihoprullad med ost o basilika el grillad paprika... Näe, jag får sluta, jag blir för sugen.
Men visst är det skönt att komma hem efter ett par dagars kurs. Jag längtar också efter att få cykla och andas frisk luft.
Lammskav visste jag inte fanns. Måste jag testa.

Mårtenssons kök sa...

Plockmat är något av en favorit på fredagar i vårt kök (skulle kanske haft en vavdelning för just det). Vill du så kika i vår avdelning för förrätter, där kanske du hittar något som faller i smaken. Bl.a har vi gjort en kallrökt lax med västerbottenoströra som var riktigt god och heta räkor som vi åt med ruccolaröra.
Lycka till!

Anonym sa...

Patatas Bravas!!!

Misha sa...

Tapas är en favorit! Jag brukar köra på marinerade kronärtskockor, grillad halloumi, snittar med getost och honungsbakat äpple, räkor i vitlökssmör, kalamata oliver, smörstekta champinjoner.. Gud vad jag blir sugen! Blir nog tapas här med imorgon.. haha!

charlotta sa...

hemma-marinerade oliver såklart! varning: gravt beroendeframkallande... vi ska ha italiensk plockmat imorgon, hurra för tapas på alla sätt och vis!

Pernilla sa...

jamen halloumi måste ni ju ha! och ridderheims har en sån sjukt god sås i sitt tapassortiment som man värmer i micron och sen doppar bröd i, Queso asado a la guindilla heter den. sjukt god!

MÅ Gott sa...

Så god grytan ser ut!

Torsk på Lax sa...

E lite sent ute men saltkokta potatis med mojo/tomatsås, getost inlindad i serranoskinka, grillad paprika me fetaost, räkor och grillar snabbgrillad avokado, marinerade oliver (som charlotta sagt)
Trevlig helg!