Vinter/Vår

Vinter/Vår

lördag 8 januari 2011

Hemmagjord Müsli

Det har varit några lediga dagar nu det senaste som vi inte aktiverat oss speciellt mycket. Trötta, sega, sjuka och alldeles för tråkigt väder för att gå ut över huvud taget. Jag får lite lätt damp av att bara sitta stilla och inte göra något så då tar jag mig för små projekt. En dag gjorde jag Müsli. Tycker det slår all köpemüsli med hästlängder. Brukar ta lite vad som finns hemma. För att skona min sambo hoppar jag torkad frukt och tillsätter det när jag ska äta istället.

Inga mått, häller allt på en bakplåtsklädd plåt. Havregryn i grunden och sen vit quinoa, flagad mandel, solrosfrön, pumpakärnor, valnötter, linfrö. Ringlar lite flytande honung över. Blandar i hop ca 3 msk vatten med 3 msk olja och blandar med müslin. Rosta på 200 grader i ugnen i 10-15 minuter. Rör om med jämna mellanrum och se till att det inte bränns.

8 kommentarer:

Moma's Kitchen sa...

Det är jättegott med hemgjord müsli, jag brukar blanda ut min med lite apelsinjuice, muscovadosocker samt lite vaniljsocker- supersnajs!
/Moma

Mor-Mia sa...

Hemgjord müsli är ju så gott, varför gör man inte det oftare..

Cupcakesfluffan sa...

Har aldrig gjort egen musli, kanske skulle ta och testa det

Erka Perka sa...

Jag har heller aldrig gjort müsli vilket är lite konstigt med tanke på att jag älskar müsli och älskar att prova på att göra diverse saker som går att äta.jag tror dig när du skriver att det slår köpemüsli med hästlängder.

Hanna sa...

Hemgjord müsli är ju så gott!! Gjorde och gav bort i julklapp, det vart dock inget över till mig så idag gör jag en ny sats! :)

Karin W. sa...

När man väl har börjat göra egen müsli är man fast. Det luktar så gott i ugnen om man blandar i lite kanel också.

Remsan sa...

Här äter vi bara hemgjord crunch müsli. Klart godare och nyttigare än köpt. Enda neckdelen är att den går åt så fort...

vanilla sky sa...

Mums! Ska quinoan kokas först?