Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 30 november 2010

Morotspannkaka med purjo och bacon

Varit en mycket lugn dag på jobbet idag men efter det har det varit hysterisk!!

Hem (nä, nu cyklar jag inte, för kallt), tjitt-tjatta med grannarna, handla, förbereda kvällsmat, rusa och träna, instruktören var sen, musiken var knas, ut i kylan igen, stressa hem, hungrig som en varg och göra klart maten. Dusch och tillslut mat!! Hungrig som en varg!! Det blev en annorlunda variant av ugnspannkaka (som jag över huvudtaget sällan gör) som jag hittade på ICA´s hemsida bland "billiga veckan"-recepten.

Morotspannkaka med purjo o bacon
4 port

4 ägg
4 dl vetemjöl
8 dl mjölk
1 pkt bacontärningar
2 potatisar
2 morötter
1/2 purjolök
2 tsk salt
2 krm peppar

  • Sätt ugnen på 225 grader
  • Vispa ägg, mjöl och mjölk till en jämn smet.
  • Lägg bacontärningarna i en smord, ugnsfast form. Ställ in i ugnen i 5 minuter.
  • Skala och riv potatis och morot grovt. Ansa och skär purjolöken finstrimla purjolöken. Blanda ner grönsakerna i smeten. Tillsätt salt och peppar.
  • Sänk värmen på ugnen till 200 grader. Häll smeten i långpanna. Rör runt så att bacon och grönsaker fördelas jämnt. Grädda i ugn i 25-30 minuter.
Till ugnspannkakan gjorde jag en Vinterpizzasallad.
1 bit vitkål
1 rött äpple (ingrid marie)
frysta lingon
olja, vitvinsvinäger, salt o peppar

Strimla vitkålen. Skala och tärna äpplet. Ringla över olja o vinäger på känn. Salta och peppra. Blanda runt ordentligt. Blanda sist i lingonen. Låt stå i kylen och "dra" nån timme före servering.

Så, nu har jag landat i soffan. Mätt i magen och med ett glas glögg i handen. Lite sur över att det inte var något Desperate Housewifes i kväll....

I morgon är jag ledig. Då tänkte jag börja årets julklappsshopping!!!

3 kommentarer:

charlotta sa...

känner igen det där med stressig dag... från skola till jobbet, missade bussen och hej och hå. magkatarr nästa. jag åt pizzasallad igår förresten, det är så galet gott!

Katja sa...

Hej! De är jättegoda. Jag tror att det heter potatiskroketter egentligen men jag har alltid sagt potatispuffar. De finns nog i de flesta affärer. Hoppas du gillar! Särskilt gott till denna typen av sås!

Mårtenssons kök sa...

Alltså, istället för soppa på tisdag så kommer vi absolut att göra denna. Låter helt perfekt för det! Är det ok om vi lägger upp det hos oss och länkar (naturligtvis!)?