Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 9 november 2010

Rotfruktsminestrone

Det blev en sån där perfekt och hinna-med-mycket-kväll. Då är jag nöjd och glad!!

Kom från jobbet i tid och hann ta en tur med dammsugaren och laga kvällsmat innan jag gick och tränade. Väl hemma kunde jag landa nyduschad i soffan med en värmande soppa och titta på favoritprogrammet "Halv åtta hos mig".

Soppan blev en Rotfruktsminestrone med lite av vad som fanns hemma.

1 pkt bacon
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 stor potatis
2 stora morötter
1 bit rotselleri
1 palsternacka
2 grönsaksbuljongtärningar
1 liter vatten
citronsaft
timjan, oregano o basilika
1-2 dl liten pasta, typ Risoni, Lancette

Strimla bacon och bryn i en tjockbottnad gryta. Hacka lök o vitlök och bryn tillsammans med bacon. Tärna alla rotfrukterna och häll i grytan tillsammans med vatten, buljong och kryddor. Koka upp och smaka av med citronsaft, salt och peppar. När rotfrukterna är nästan färdigkokta tillsätt pastan och koka färdigt enligt pastans koktid.

Jag började med en deciliter pasta men tyckte det blev för lite. Så innan jag gick och tränade hällde jag i lite till som fick svälla färdig. När jag kom hem hade pastan svällt och grönsakerna dragit åt sig vatten så det var inte längre så soppigt! Men blev väldigt gott ändå!

2 kommentarer:

charlotta sa...

hinna-med-mycket-kvällar tycker vi om! här är det vi-har-ingen-tillgång-till-kök-eller-badrum-kväll eftersom vi precis har lutat golvet. det är ganska fint det med!

soppan låter grymt god - minestrone är ju galet gott! du har verkligen grymt bra fantasi när du lagar mat! det har icke jag kan jag lova.

Anonym sa...

Jag älskar soppa nu när det börjar bli riktigt kallt ute! Minestrone är en favorit :-)