Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 7 november 2010

Lingonkyckling

Inspirationen till lördagsmiddagen fick jag från två av alla duktiga matbloggare. Remsans Bistro och Mor-Mia, som båda lagat denna maträtt. Men som vanligt var jag tvungen att ändra om lite. Bytte vinbär mot lingon och rosmarin mot timjan. Ursprungsreceptet hittar ni här.

Lingonkyckling
2 stora eller 4 mindre kycklingfileér
2 vitlöksklyftor
smör
1 dl vitt vin
1,5 msk kycklingfond
2 tsk dijon senap
hackad färsk timjan
3 msk lingonsylt
2 tsk kinesisk soya
2,5 dl matlagningsgrädde
1 dl frysta lingon

Bryn kycklingfileérna runt om så de får färg. Sänk värmen och låt dem genomstekas på låg värme.

Hacka vitlöksklyftorna och bryn dem i smör i en traktörpanna. Häll på övriga ingredienser och koka ihop. Lägg i kycklingfileérna och låt dem puttra i såsen ca 10 minuter.

Servera med ris och lingon. Och mycket sås!!

Och vilken sås!! Johan var nöjd med att få ris att suga upp såsen med och tyckte även att jag hade lyckats med ett riktigt restaurangupplägg. Tack älskling! Blev så snyggt med lingonen. Och gott! Sött, syrligt, gräddigt och en svag aning av dijonsenap. Kan verkligen rekommendera denna rätt!

Tack alla fantastiska matbloggare för all inspiration!!

5 kommentarer:

anapanda sa...

har en tävling i bloggen just nu som går ut på att du ska lista ut vilket intro det är jag spelar på piano :) kika in och se om du vet vad jag spelar!

Lisa sa...

Är helt fast i "matbloggsträsket". Ni är så duktiga å jag blir verkligen inspirerad till att testa nya saker å laga en massa god mat! Tack!

Mårtenssons kök sa...

Tjusigt och gott det ser ut! Du har ju blivit en riktigt¨hejare på fotograferingen.

Remsan sa...

Visst blev det gott. Håller med - mycket fina bilder!

Mor-Mia sa...

Vad roligt att du har provat kycklingen!
Kan tänka mig att den blev god med lingon och timjan!