Vinter/Vår

Vinter/Vår

fredag 5 november 2010

Storkok är bra!

I onsdags när jag var ledig var jag verkligen produktiv i köket. Jag har ju redan presenterat Rödbetsfrallor och Kanelbullar. Till kvällsmat blev det ett storkok: Köttgryta!! Min mamma har noterat att det inte äts så mycket kött i detta hemmet. Så sant. Vet inte varför. Mest färs och kyckling. Men nu gjorde jag en köttgryta på en bit högrev jag hittade i frysen. Och jag måste erkänna att det var nog den godaste köttgrytan jag någonsin gjort!! (känner att jag är väldigt ödmjuk denna veckan...:). Ungefär såhär gick det till:

400 g högrev i tärningar
1 gul lök
4 vitlöksklyftor
2 morötter
1 bit rotselleri
3 dl rödvin
3 dl vatten
3 msk kalvfond
2 msk tomatpuré
2 msk kinesisk soya
2 msk balsamvinäger
1 msk flytande honung
färsk timjan
2,5 dl matlagningsgrädde

Börja med att bryna köttet i en stekgryta i smör. Klyfta löken och krossa vitlöksklyftorna och låt dem steka med en minut. Häll på rödvin, vatten, fond, tomatpuré, svartpeppar, salt, hackad färsk timjan. soya, vinäger, honung, morötter i slantar och rotselleri i mindre tärningar. Låt koka upp och sjuda under lock lääääänge. Ca 1 timme är bra! Tillsätt matlagningsgrädde och smaka av med salt och peppar. Red av med maizena utspätt i vatten till önskad tjocklek.

Johan blev lite besviken när han inte fick ris till grytan (man ska tydligen ha det). Men vi hade lite lila sötpotatis i kylen så det blev det. Ugnsrostad i stavar kryddad med salt, peppar och färsk timjan.

Vilken gryta!! Så mustig och såå god! Så god att jag inte tröttnat på den efter en kväll och två lunchlådor...

4 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Jisses vad du har fått gjort en massa. Bra att vara ledig så där mitt i veckan, man får gjort lite mer än på helgen av någon konstig anledning.

Gott med gryta, det passar så himla bra nu när det är höst!

Ha en skön helg!

Emma sa...

Blir alltid fel när jag ska boka tvättstuga! ;)

Grytan såg jättegod ut! Är jättedålig på att göra grytor faktiskt! Blir inte alls ofta tyvärr! :/

Coquina sa...

Gott med köttgryta! Svar på din kommentar hos mig:
Jo jag har recept på frikadeller med kalvfärs också så man kan göra på båda delarna! Ja ingredienslistan ser lång ut men det mesta är kryddor och det har man ju redan hemma förhoppningsvis :) Trevlig helg!

Torsk på Lax sa...

Så snyggt med de lila potatisarna, måste hålla utkik!