Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 7 november 2010

En riktig lathelg

Denna helgen har vi bara slappat. Skönt att ha en helt oplanerad helg och bara göra vad som faller en in. I fredags var vi på bio: Himlen är oskyldigt blå. Bra, rolig och nostalgisk.

I går var vi runt och kollade DVD mm. Det blev köp på en stor tysk butik efter en timmes väntan i kassan då de hade datastopp. Skam den som ger sig. Jag blev lätt rastlös och passade på att gå och handla i matbutiken som ligger vägg i vägg.

Idag vaknade vi till strålande solsken. Vi planerade en cykeltur men då min cykel strulade så blev det en långpromenad istället runt Härlanda Tjärn. Och vi var inte ensamma. Som vanligt alltid mycket folk på helgpromenad och löparrundor.

Till kvällsmat blev det Hemmagjorda Hamburgare smaksatta med Blair´s Muerte chilisås. I burgarna hade vi tomat, rödlök, saltgurka, sallad, hamburgerdressing och en HOT Jalapeno Molido (jalapeno puré). Båda såserna kommer från Extreme Food. En helt underbar affär med massor av heta såser och annat konstigt i matväg. Kolla gärna in deras hemsida här. Ni besöker butiken på Ingenjörsgatan 5 vid Esperantoplatsen.


Jag fick ett ryck och slängde ihop lite Müsli i eftermiddag. Då Johan inte är så förtjust i torkad frukt tycker jag att all naturell müsli som finns i butik är väldigt tråkig. Så jag gjorde därför en egen naturell müsli och kan tillsätta tex. russin själv. Jag blandade "tråkig naturell müsli" med fiberhavregryn, vit quinoa, pumpakärnor, solrosfrön, hela linfrön, mandel, cashewnötter och valnötter. Hällde på vatten, honung och kanel och rörde runt. Torkade sedan i ugnen på 200 grader i ca 25 minuter. Rörde rund var femte minut ungefär.

Kan hända att jag nobbar gröten i morgon och äter lite yoghurt med hemmagjord müsli istället.

4 kommentarer:

Helena sa...

Hemmagjord müsli är ju så gott! Olof äter alltid upp min fina lyxmüsli i ett nafs, så han brukar ha en backup-burk med billig "ful-müsli" som han får äta av...

MÅ Gott sa...

Hemmagjord müsli är det bästa tycker jag!

Den där jalapenopurén, äter man den bara som den är? Låter spännande!

/Åsa

Erika Skogly sa...

Avis! Jag vill också ha några roliga mataffärer i närheten...

-Erika Skogly

http://smaskelismaskens.blogspot.com

Maria sa...

Jag kan bara hålla med, phad thai är det nästintill omöjligt att bli less på, för det är ju bara så himmelens gott!

Och gott - det är även hemmagjord müsli :)