Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 4 augusti 2011

Davosgröt

Nu har jag gjort det. Testat Davosgröt!

Jag älskar frukost! Nog det godaste målet på hela dagen. Det bästa är ju att man kan variera i all oändlighet. Men när man faller in i rutiner och vardag är det lätt att det blir slentrian. Jag äter gröt nästan varje vardag. Fiberhavregrynsgröt. Kanel, linfrö, russin och valnötter på. Och lite frukt. Varierar, men oftast blir det banan eller kiwi.

Det finns en fantastisk frukostblogg, Frukostera. Är så imponerad av denna unga tjejs fantasi och engagemang vid frukostbordet. Gott bröd, fantasifulla pålägg... och dessutom underbara och inbjudande bilder. Kika in och inspireras!! Lovar att variera min frukost mer framöver.

I dag testade jag äntligen Davosgröt för första gången. Inspiration från Frukostera, såklart, som gjort olika varianter flertalet gånger. Så i går kväll blandade jag 1 dl havregryn med 2 dl vaniljyoghurt. Ställde i kylen över natten så det fick svälla. Serverade till frukost med kiwi och banan. Visst var det gott och lite annorlunda. Lite torrt och klistrigt på något sätt. Kommer nog ge mig på det fler gånger i olika variationer. Kanske mindre sött med naturell yoghurt? Någon som testat? Vad tycker ni? Vad serverar ni med?
***

7 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Davosgröt måste jag allt ta och testa, har gjort något liknande till sonen när han var liten fast då mixade jag havregrynen till fint mjöl innan och blandade även i banan

Linn sa...

Jag älskar davosgröt! :) Brukar dock bli ganska törstig av den, haha.

Jag serverar med frukt, bär & nötter. Ibland även en klick keso.

Ann-Louise sa...

Jag är en riktig rutinmänniska på morgonen och i synnerhet då det gäller mig havregrynsgröt. För mig innebär variation att jag väljer olika nötter som jag har i och ibland festar jag till det med lite banan...

Men kanske är det dax för mig att prova lite davogröt jag med.

Erika Skogly sa...

Det har jag aldrig hört talas om...

Pernilla sa...

äter man den kall alltså? det låter... läskigt. men jag är verkligen ingen gröt-människa heller. eller frukostmänniska överhuvudtaget. mig blir det då aldrig någon frukostera av tyvärr :(

ha en trevlig helg!

tina sa...

Davos, intressant! Ska nog testa en blåbärsvariant!

Anna sa...

Jag rukar blötlägga 1 dl helt bovete i vatten över natten. Skölj av och servera med sojamjölk, kanel och banan. Smidig raw food helt enkelt!
Ibland groddar jag till bovetet 3 dygn (sköljer morgon och kväll). Då exploderar näringsvärdet i vetet och kroppen får en riktig boost.