Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 2 april 2013

Ugnsbakad Lax med äpple och purjolök

När vi var och åkte skidor gjorde Johans mamma en laxrätt en kväll som var väldigt god. Dessutom år Oliver väldigt mycket (annars brukar han vara sådär förtjust i fisk). Det gjorde ju att jag var tvungen att göra det igen hemma vilket blev lika poppis. En snabblagad och god fiskrätt till vardag och fest!


Ugnsbakad lax med äpple och purjolök 4 port
4 st laxfiléer
Salt
Citronpeppar
10 cm purjolök, strimlad
1 grovt rivet äpple
2 dl creme fraiche
3 dl vispgrädde
2 tsk torkad ingefära eller 2 msk färsk riven
2 tsk paprikapulver
2 tsk citronpeppar
2 tsk vitlökspulver
1 tsk chilipulver (efter tycke och smak)


Oliver hjälper mig hitta balansen mellan purjo och äpple
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Lägg laxbitarna i en smord ugnsfast form. Krydda med salt och citronpeppar. 
  • Vispa samman grädde, creme fraiche och alla kryddor, smaka ev. av med salt. 
  • Lägg det rivna äpplet tillsammans med purjolöken på fisken och häll över såsen. 
  • Grädda i mitten av ugnen ca 25-30 minuter. 

Purjolök och äpple på laxen

Servera med kokt potatis och en god sallad

Å, så gott! Gjorde en tråkig råkostsallad (jag älskar råkostsallad) till på riven vitkål, riven morot, tunt skivat äpple. Lite frysta lingon, olivolja, vinäger, salt och peppar så blir det hur gott som helst. Och kokt potatis, det äter vi alldeles för sällan!!

6 kommentarer:

Lotta sa...

Massor av goda smaker till den laxen och jag håller med om kokt potatis. Det blir alldeles för sällan men det är nästan så den är allra bäst, den kära potäten...

Unknown sa...

Låter spännande lax med äpple! Jag har aldrig provat laga lax med just äpple. Måste testas! :)
Ha en fin dag!
Kram
//Lana

Amy's piece of cake sa...

Tycker kryddningen låter finfin med ingefära, citronpeppar, vitlökspulver, chili- och paprika mmm något jag tycker om minsann!

Malin`s Diner sa...

Men så gott och smidigt. Får jag komma ihåg.

Kram kram

Mårtenssons kök sa...

Vi gillar, vi sparar!

Anonym sa...

Idag hade vi den här fiskrätten till middag. Vad gott det blev med rivet äpple i! Jag har ingen citronpeppar, så jag pressade i lite citron istället och det funkade fint. Det här kommer jag lag igen.