Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 18 oktober 2012

Pasta med broccoli och ostsås

Ofta glömmer jag mig själv lite när jag går hemma på dagarna. Efter en förmiddag på öppna förskolan är både jag och Oliver helt slut. Innan vi går därifrån brukar han äta lunch och jag tar eventuellt en kopp kaffe och en smörgås (hurra för svenska kyrkan som fixar så fint med sångstund, lek och fika för endast 15:-). Han somnar i vagnen och jag vill helst krypa ner bredvid, men istället tar jag en promenad. När vi kommer hem är jag vrålhungrig!!! Då gäller det att slänga i hop något snabbt av vad som finns hemma.

I bland blir hopkoken sådär men i bland blir det riktigt bra. En dag blev det Pasta med broccoli och ostsås. Så gott!


  • Koka broccoli i lättsaltat vatten ett par minuter. Den ska inte vara mosig utan ha lite lagom tuggmotstånd. Glöm inte att även använda stammen. Skala av det yttersta skalet och dela i mindre bitar. Lika god som blommorna.
  • Koka pastan al dente.
  • Gör ostsås: smält lite smör i en kastrull. Pudra över lite vetemjöl. Vispa och späd med mjölk, lite åt gången, så det inte blir klumpigt. Späd och vispa till en lagom tjock sås. Riv ner en god ost, tex prästost och vispa till en slät sås. Smaka av med salt och peppar.
Krämigt, gott och mättande. Ostsåsen som blev över sparade jag till att blanda i Olivers mat för att få det lite krämigt och gott.



Nu får ni inte tro att jag klagar och gnäller på att mammalivet är tufft. Jo, det är det i bland och ibland vill jag göra slut med både Oliver och föräldralivet. Men oftast är det grymt, underhållande, händelserikt och kärleksfullt. Vem smälter inte av en blöt och snorig ettårspuss? Eller ett par armar som sträcker sig mot en? Eller bara känslan av att vara mamma och att vara den enda som kan trösta. Bra jag (och Johan såklart) duger!!

Den ena dagen är inte den andra lik. Öppna förskola, babysim, sagostund, rytmik, promenader, lekplatshäng, läsa böcker. Jag gillar att ha fullt upp och jag älskar att umgås med min lille prins och se hur han utvecklas.

6 kommentarer:

karin - trattoria sa...

det där receptet har jag ju helt glömt bort, broccoli och ost som är så gott! Jag blir så avundsjuk när du berättar om fika och dagis, det låter så mysigt! :D

Mårtenssons kök sa...

Du får det verkligen att låta så härligt, det märks absolut att du trivs med livet. Så kul att läsa!

Den där stammen på broccolin, det är nästan så vi börjat tycka mer om den än själva buketten. Bra tuggmotstånd.

Lollo sa...

Mycket bra beskrivet! Precis så är det! Efter 4 dagar hemma är vi faktiskt kärare än nånsin (tro't det eller ej), även om vi längtar efter sällskap...

Lotta sa...

Gott! Broccoli och ostsås med pasta eller med potatis och ost över i en gratäng. Verkligen toppen. Bra jobbat där att orka laga maten trots vrålhunger.

Det förstår man ju att det inte alltid är tipp-topp med mammalivet. Precis som med vilket annat liv som helst. Det går upp och det går ner. Du är verkligen busy :-)

Charlotta sa...

Äsch, det är helt ok att gnälla ibland! Bra med, för den delen. Vad sägs om lunch nästa vecka?

Kram!

Pernilla sa...

klart man får gnälla lite ibland! för ibland är det faktiskt jobbigt... jag är helt slut efter bara 11 dagars mammaledighet ;)