Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 29 oktober 2012

Köttfärspaj extra allt

Det finns två typer av höst. Den som var i helgen: solig och vacker. Och så finns det den som är idag: regn, rusk och blåst. I dag har vi mest hållit oss inne. Dagis verkar ha studiedag så jag och Oliver hängde med lite tillfälligt mammalediga vänner och deras barn. Lunch och fika med tre små barn är ett äventyr men även ganska trevligt. Det blev en bra dag trots skitväder.

I morgon drar jag och Oliver till Skåneland för att kolla om det är bättre väder där. Så till kvällsmat blev det lite frys- och kylrens. Blev inte alls dumt. Gjorde en jätteladdning med köttfärssås för ett par veckor sedan som jag delvis gjorde lasagne på med jag frös även in några laddningar. En laddning blev till Köttfärspaj idag. Hade även lite potatismos över från i går som fick vara med tillsammans en bit Bavaria Blue blåmögelost. Kanske lite mesig i smaken men helt ok. I stället för vanlig pajdeg tog jag smördeg. Snabbt, enkelt och gott!!

Köttfärspaj
1 rulle smördeg
köttfärssås
potatismos
1 bit bavaria blue (150g)
  • Rulla ut smördegen och lägg den i botten på en pajform.
  • Bred ut köttfärssåsen i botten. Bred potatismoset ovanpå. Toppa med skivor av Bavaria Blue.
  • Grädda på 225 grader i 25 minuter.

Före gräddning
Efter gräddning
Pajen blev mycket god men väldigt mäktig. Frasig smördeg, smakrik köttfärs och krämig ost och potatismos. Serverade pajen med en tomatsallad: Tärna två tomater och blanda med 1/2 hackad rödlök och strimlad färsk basilika. Ringla över rapsolja, äppelcidervinäger, salt och peppar och blanda runt.

Tomatsallad

Mäktig och god start på veckan

Vi hörs från Skåneland!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Synd att du inte dokumenterade min matlagning, man vet aldrig när det händer igen!
Tack för ännu en trevlig dag, kram!
Fru

Amy's piece of cake sa...

Den förstnämnda hösten låter bäst... solig och vacker :)

Såg bilden med ostskivorna och tänkte genast att det där är gott! Funderar på om jag kan få till den här som en vegisvariant. Tror nog jag ska bokmärka och testa. Frågan är om jag ska använda någon annan ost?

Smördeg sen är ju bara så himla gott. Har testat smördegsinbakad potatis med västerbottenost och smakar det liknande så är detta himmelsgott!

Ha en trevlig tur down under!

Erika sa...

Oh my, vilken paj! Jag tål inte ost så bra men den där såg ju ut att vara värd magont, haha! Jag skickar fudge så skickar du en bit paj?

Fudge är lite trixigt men med en karamelltermometer brukar det bli bra. Det gäller ju också att vispa länge sen, så att den blir så där "fudgig".

Ha det fint i Skåne!

Lotta sa...

My kind of food :-) Så gott med riktigt feta skivor ost överst!

Hoppas du får det bra i Skåneland, minus blåst och regn...