Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 25 oktober 2012

Pasta med krämig het kasslersås

Tackar för gillandet av min nya "header". Ja, tanken är att den ska spegla årstiden och jag ska försöka ändra den då och då. Tålamod krävs varje gång.

I dag har verkligen inte varit min dag. Känns som det mesta gått emot mig. Nästa gång det är löning så ska jag hålla mig hemma. Folk är som galna när de har nya varma pengar på fickan. Skulle bara passera centrum för att köpa lite flick-kläder till nyfödda Signe som vi skulle besöka i eftermiddag. Folk överallt, går som yra höns och ser inte att man kommer med en barnvagn. Skulle försöka sätta mig och ge Oliver lunch någonstans (och äta lite själv) men verkar som det är ont om barnvänliga ställen i centrum som saknar barnstolar eller mikro. Mitt standardhak, som är MYCKET barnvänligt, Green and Rum, var fullt och alla barnstolar upptagna. Blev en smörgås för mig på Espresso House i Arkaden med kall mat för Oliver. Suck!

Mätta och med inhandlad present med lite rosa kläder (hurra!!!) tog vi spårvagnen till Sophia och Signe (lika mycket förvirrat folk på spårvagnen). Sophia hade gjort en Äppelpaj efter "mitt" recept, fast med lite mindre salt. Gott gott!!

Signe sov under hela vårt besök så fick aldrig hålla henne. Vet inte om jag vågat för oj, vad små de är när de är små!!:) Oliver och Edvin kändes som två stora killar!

Sophia häller upp vaniljsås i sitt nya fina kök

Oliver och Edvin leker med kylskåpsmagneterna

Äppelpaj med vaniljsås och kaffe styrde upp dagen

Edvin fick mellanmål (Oliver ville bara ha äppelpaj)

Storebror Frank ville inte vara med på bild. Signe sov under hela vårt besök.
När jag åkte hem kom den en härlig hagelskur och var isande kallt. Har förstått att det kommit snö runt om i landet. Hua!! Johans tåg var försenat och Oliver vägrade sova. Ja, kvällen fortsatte i dagens tema. Men lite mat fick vi i våra magar och Johan gillade den krämiga kasslersåsen till pastan. Ja, det blev faktiskt inte så dumt. Krämigt, salt och lite hett.


Pasta med krämig het kasslersås
500 g kassler i strimlor
10 cm purjolök i strimlor
1/2 gul lök i strimlor
1 röd paprika i strimlor
3 st små torkade chili eller 1 färsk röd
2 dl lätt creme fraiche
1,5 dl mellangrädde
nymalen svartpeppar
1/2 kruka basilika, strimlad

1 pkt färsk pasta
parmesanost
  • Fräs lök och paprika en minut i smör och rapsolja. Tillsätt kasslern och låt den fräsa med ytterligare en minut.
  • Tillsätt creme fraiche och grädde. Smula i chilin. Koka upp och låt puttra ett par minuter. Smaka av med svartpeppar. Rör ner 2/3 av basilikan. 
  • Koka pastan och blanda med såsen. Strö över resten av basilikan. 
  • Servera med parmesanost och sallad.



Vi hoppas på en bättre dag i morgon. Det är ju fredag. Kanske tittar solen fram. Och på kvällen ska mamman ut på "galenskap". Haha....

6 kommentarer:

Martina sa...

Ja, att gå i stan vid löning är inget kul direkt ;-) och absolut inte med barnvagn, man får köra sick sack!

Pernilla sa...

i mölndal kom det också lite snö, fast bara på himlen, den la sig aldrig... och i den roliga hagelskuren var vi på väg till Ica Maxi, det var en kul promenad! och ännu roligare när vi kom fram och fick trängas med alla som fått lön ;) nej, såna dagar ska man ju bara hålla sig hemma egentligen.

haha, ja de är små när de är små, min pappa vågade knappt hålla i ofelia när de var här förra helgen. och jag tycker hon blivit så stor nu när hon snart väger 3 kilo ;)

Mårtenssons kök sa...

Till och med nere i våra trakter kom det snö, ja inte i Ystad med väl i Skurup (ca 2 mil) så snöade det igår! Otroligt.

Hoppas verkligen dagen idag blev bättre och att du får en riktigt bra helg!

Remsan sa...

Jag som är van att uträtta ärenden på vardagar förbannar mig själv när jag glömmer mig och åker till stan en lördag. Hatar att trängas. Lägger man sedan till en eller två ungar så är det riktigt lyckat...
Du får passa på att mysa och ha det skönt i helgen som kompensation ;-) Kram.

Bland bakverk och kastruller sa...

Det är riktigt kul att typ gå på IKEA en lördag, hela Sverige är där.
Din kassler rätt verkar god, så god att jag tänkte göra detta i veckan. Bra vardagsmat!!

Tant Gul sa...

Ja vissa dagar önskar man aldrig hade infunnit sig. Bort med dem! Hoppas mamma i alla fall hade en bra fredagskväll med mycket galenskaper.