Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 26 mars 2012

Många bollar i luften

I bland blir jag bara så trött på mig själv. Jag kan liksom inte göra en sak åt gången. Nä, flera saker samtidigt bara för att hinna så mycket som möjligt. Oftast blir Oliver som mest kinkig när jag har som flest grejer på gång.

I dag bakade jag bröd, kokade sylt och gjorde pureér samtidigt. Det gick bra denna gången. Men allt på samma lilla yta blir trångt. Den yta ni ser på bilden är min arbetsyta. Diskstället bakom och diskhon till höger. Stor bunke med bröd på gång, nykokt sylt i en burk (räckte med en, därför en burk tom) och i min smarta lilla mixer ligger nykokt potatis och palsternacka till Olivers pureér. Gjorde även puré på sötpotatis. Bara att koka i vatten (osaltat såklart) och mixa med kokvattnet till lagom konsistens. Fryser sedan in i små portionsburkar (Rice) och isfack.


Potatis- och palsternackspuré och Sötpotatispuré
Sylten ska jag ha med mig på morgondagens babyrytmik då jag och en annan mamma ska bjuda på fika. Vi bestämde oss för att bjuda på våfflor. Eller är folk trötta på det nu? För vem äter semlor efter fettisdagen?

Sylten kokte jag på 250g frysta hallon och blåbär (ICA) och 150 g syltsocker. Kokte i ca 5 minuter och hällde sedan upp på en ren, varm burk.

8 kommentarer:

Lätta och Goda recept sa...

Ja, ibland rör man till det ;-)

Nej då, inte tröttnar man på våfflor, det är ju så gott.

Ha det så trevligt imorgon med alla små godingar

Kim sa...

Jag är likadan, även om jag inte gör så mycket pureer.. Ofta blir det bra, men ibland rör man till det.

Jag är då inte trött på våfflor, jag fick ju inga igår! Kanske kan jag låna med mig en bäbis och komma på rytmiken?

Hemkära Hanna sa...

Det ser onekligen lite trångt ut. Men nöden har ingen lag och man blir ju väldigt uppfinningsrik när man måste.

Mårtenssons kök sa...

Jodå, det där känns igen, det har väl med att göra att man har så mycket man vill göra och hinna med... ibland räcker liksom inte varken tid eller plats till!

Katarina sa...

Ja, ibland har man för mycket samtidigt på gång :) Men det brukar sluta bra ändå! Våfflor är alltid gott!

Matarkivet sa...

Hih, känner igen mig. Avskyr att vänta och tycker om att vara effektiv så blir ofta flera saker samtidigt här med.

MÅ Gott sa...

Jag äter semlor efter fettisdagen! Ända till påska! :)

Jag känner igen det där att man ska göra allt på en gång och så står man där med en kvadratdecimeterstor yta och ska baka ut ett bröd och diskhon svämmar över med all disk man får till. ;)

Remsan sa...

Ha ha... Låter precis som när jag drar fram i köket. Även om jag har stora bänkytor så har köket en förmåga att se upponedvänt ut. Och varför är det så lätt att dra igång hundra projekt samtidigt :-)