Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 5 mars 2012

Tonfisk- och baconpasta

I dag bestämde jag mig för att inte göra något. Eller, inte träffa någon, bestämma tid och så. Nä, jag har bara gjort vad jag har känt för idag. Har ju haft lite huvudvärk och förkylningskänsla i kroppen i helgen och vill verkligen inte bli sjuk nu så en vilodag helt enkelt. 

Att göra ingenting för mig betyder inte sitta i soffan och titta i väggen i min värld. Nä, vi har tagit en lång promenad, handlat lite smått, bakat bröd, städat lite, pratat lite i telefon, lekt, sjungit osv. Haft en riktigt skön dag. Nu sover lill-fisen, jag sätter mig vid datorn en stund och inväntar kvällens yogapass. Ska bli så skönt!

Vet att många bloggare kör köttfri måndag. En bra tanke. Här blir det ofta rester på måndagar. Jag äter rester på dagen och Johan äter rester på kvällen när jag tränar. Alltså lite vad som finns kvar från helgen. Så därför bjuder jag på ett vardagsrecept som vi mumsade på förra veckan. Med både kött och fisk. Receptet hittade jag hos Ann-Sofie på Matsafari. Har kommit på att vi äter väldigt mycket pasta. Men det är ju så enkelt! En god sås och pasta. Eventuellt lite grönsaker till. Oftast blandar jag ihop pastan med såsen. Blir "gottigast" då. Riven parmesan och massor av svartpeppar på.


Tonfisk- och baconpasta
1 pkt bacon
1/2 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 röd paprika
1 liten burk tonfisk i vatten
2,5 dl matlagningsgrädde
svartpeppar
paprikapulver
  • Dela och kärna ur paprikan. Lägg delarna med skinnsidan upp på en plåt och pensla med olja. Rosta dem på 225 grader tills skalet är svart. Ta ut och låt svalna lite så du kan dra av skalet med hjälp av fingrar och kniv. Tärna paprikan.
  • Strimla bacon och stek i en stekpanna. Låt rinna av på hushållspapper.
  • Fräs finhackad lök och vitlök tills den blivit mjuk. Häll på tonfisk och burkvattnet, grädde, den grillade paprikan, svartpeppar och paprikapulver. Låt såsen puttra några minuter. 
  • Servera såsen med färsk pasta, parmesan och sallad. Och massor av nymalen svartpeppar.
Krämig och god pasta

Enkel sallad - romansallad och körsbärstomater

Massor av svartpeppar på

2 kommentarer:

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Vad kul att du lagat den här rätten:) Och tack för din länk-kärlek;-D Det ser riktigt smaskigt ut! Kram

Spanienfrugan sa...

Håller med om att det blir så mycket gottigare när man blandar ner pastan i såsen :) Vad aktiv du varit på din "göra-ingenting-dag", me det låter härligt!