Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 24 januari 2010

Tonfisksmörgås

Jag köpte Per Morbergs kokbok, Morberg: scenen, livet och konsten att laga mat, till min lillebror och hans sambo i julklapp. Tyvärr hade de redan den så jag valde att behålla den själv. Han är en fantastisk kock och det händer alltid något runtomkring honom i köket.

Ett av de första recepten i boken är Tonfisksmörgås. Johan blev sugen, så vi beslöt oss för att slänga ihop det ikväll. Inte speciellt avancerat. Morberg blandade bara tonfisk och majonäs (hemmaslagen förståss) men jag gjorde en liten variant.
Till två personer behövs:
1 burk tofisk i vatten
2 msk creme fraiche
4 msk majonäs (från tub)
salt och peppar
Skär fyra skivor av grekiskt lantbröd. Täck med krispsallad. Lägg på tre tomatskivor per smörgås. Klicka på tonfiskröran. Garnera med rödlöksringar, saltgurka och limeklyfta. Dra några varv med pepparkvarnen över.

Smaskig söndagssmörgås!

2 kommentarer:

Nazima sa...

Den boken är helt FANTASTISK!!!!!
Köpte den i födelsedagspresent till mannen,för han gillar veklgen de programmen med Per Morberg.
Gillar du toastskagen kan jag varm rekommendera att testa "hans"recdept,man komemr knappt vilja köpa färdig dito efter att testat den :-)

Anonym sa...

Jättetrevlig blogg!
Tyvärr knappt läsbart med den fruktavärda bakgrundsfärgen. Jag kommer titta in om någon vecka- är inte bakgrundsfärgen ändrad blir det mitt sista besök

Hoppas du ändrar bakgrundsfärgen!