Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 3 januari 2010

Kycklingpaj med curry

Igår blev det ännu en lugn slappedag. Linda och Karl Johan var på besök i stan efter nyårsfirande i trakten och vi passade på att ta en lunch med dem på Pour Bon. Ett av min favoritlördagslunchhak nu på vintern. De har nämligen soppbuffé men hembakt bröd och hoummus till en billig peng. 49 kronor inkl. kaffe. Igår fick man välja på tomatsoppa och champijonsoppan. Vämande och gott i kylan. Trevligt att träffas. Det var ett bra tag sedan sist!

På kvällen blev det soffan, dålig TV och Kycklingpaj.
I Pajdegen hade jag 1 dl grovt dinkelmjöl, 2 dl vetemjöl, 1 tsk paprikapulver, 125 g smör och ca 1 msk kallt vatten. Knådade ihop ingredienserna till en deg som jag sedan lät vila i kylen en stund innan jag tryckte ut den i pajformen.
Jag tärnade två kycklingfileér och stekte dem i smör i en panna. Kryddade med curry, salt och peppar och la kycklingtärningarna i botten av pajskalet. Strimlade purjolök, tärnade en röd paprika, halverade körsbärstomater och la det över kycklingen. Toppade med några jalapenos. Gjorde en äggstanning av 3 ägg, 3 dl mjölk, cayennepeppar, curry, salt och peppar som jag hällde i pajen. Överst la jag strimlad allerum herrgårdsost.

Gräddade i ugn på 225 grader i ca 25 minuer, tills pajen fått en fin färg.
Jag gjorde en sallad på riven morot, majskorn och tärnad fetaost. Kryddade lite med salt och peppar.
Blev riktigt smaskigt och smakade mycket curry. Blev lite över till veckans matlådor. Smaskens!










1 kommentar:

Hallon & Blåbär sa...

Pajen ser verkligen gudomligt god ut, mums!