Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 11 januari 2010

Tomatsoppa med Rågsiktskakor

Idag var dagen då jag bestämt mig för att få lite ordning på saker och ting. Träna regelbundet, äta bättre osv. Som de flesta i detta avlånga land tänkt om just denna dagen antar jag. Helgerna och kortveckorna är slut för denna gången (med allt vad det innebär). Sprack direkt!! Vaknade i morse och var tjock i halsen. Hade bokat MRL (mage, rumpa, lår (I NEED!!)) på mitt gym. Grunnat hela dagen på om jag skulle avboka eller om jag kanske skulle bli bättre. Men kändes inte bättre och fick tillslut avboka. Är väl lika bra antar jag om jag inte ska bli sämre.

Så när jag cyklat hem i halkiga svinakylan (iofs bara -7 idag men blåsigt) var jag lite produktiv istället. Började med att sätta en deg på jäsning. Sen ringde jag Telia för att fixa mitt bredband. Under tiden degen jäste och jag väntade på att bli uppringd av Telia tog jag en dusch. Telia ringde upp och fixade bredbandet. Började förbereda kvällens soppa:

Tomatsoppa

3 schalottenlökar
3 vitlöksklyftor
1 röd paprika
1/2 röd chilifrukt
Skär detta grovt och bryn i smör i en kastrull. Häll på ca 2 dl vitt vin, en grönsaksbuljongtärning, en burk/tetra med krossade tomater plus lite vatten. Låt koka under lock en stund. Mixa slät med stavmixer och smaka av. Krydda med salt, peppar, timjan och ev cayennepeppar.

Rågsiktskakor
Recept från Kungsörnens Rågsiktspaket

5 dl mjölk
50 g smör, margarin (rumsvarmt) eller 1/2dl flytande margaring
50g jäst
1/2dl sirap
1,5 tsk salt
2 tsk anis och 2 tsk fänkål eller malda pommeransskal (jag hade ca 3tsk brödkryddor)
750g (ca1,4l) Rågsikt

Värm mjölken till 37 grader. Smula ner jästen i en degskål. Häll över mjölken och rör till jästen har löst sig. Klicka i matfett och tillsätt sirap, salt och kryddor.

Mät upp mjölet och tillsätt allt utom 1 dl att spara till utbakningen. Arbeta degen kraftigt i 3 minuter i assistent eller det dubbla för hand. Låt degen jäsa övertäckt med bakduk i ca 40 minuter.

Knåda degen smidig på ett mjölat bakbord. Dela degen i 4 delar och forma dem till runda kakor, ca 15 cm i diameter. Gör ett hål i mitten.

Nagga kakorna med en gaffel och jäs kakorna på bakplåtsklädd plåt i 30 minuter.

Grädda kakorna mitt i ugnen i ca 10 minuter. Låt bröden svalna på galler under bakduk.
Serverade soppan med tärningar av fetaost i och Rågsiktskakor med smör och ost till. Smaskens!

2 kommentarer:

vanilla sky sa...

Vilka fina rågsiktkakor!
Och angående det där med träning; jag känner såååå väl igen mig! Men jag är riktigt nöjd med mig själv, har börjat träna på riktigt igen, beach 2010 här kommer jag! Haha!

Hallon & Blåbär sa...

Åh, vad mumsigt det såg ut, tomatsoppa med hemmabakat bröd, mumma!